Elev

    Min fråga är kan man söka till advokat eller arkitekt universitet efter inriktningen ekonomi ekonomi? Vilka ämne behöver man lägga till? Jag vet att det är lättare att ta ekonomi juridik istället men det känns att jag kommer få mer möjligheter efter inriktningen ekonomi ekonomi och jag vill inte missa det.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,
    den viktiga skillnaden mellan inriktningarna på Ekonomiprogrammet på gymnasiet (EK) är den att i EK/ekonomi ingår matematik 3b som en obligatorisk kurs och på EK/juridik är matematik 3b en valbar kurs.
    Matematik 3 (3b eller 3c) krävs till några universitetsutbildningar i Sverige, t.ex till Arkitektprogrammet, men det krävs samtidigt också godkänt betyg i kursen naturkunskap 2 (och nk2 ingår inte i något program på gymnasiet som en obligatorisk kurs, utan kan erbjudas som valbar kurs men det är inte säkert den erbjuds på alla gymnasieskolor). Så, om du läser EK/ekonomi och får bland annat godkänt betyg i matte 3b, men inte får läsa nk2, så är du ändå obehörig till arkitektutbildningar på universiteten, i Sverige. Du kommer behöva läsa nk2 efter gymnasiet i så fall, vilket på heltid tar fem veckor. Det tar annars också fem veckor att, på heltid, läsa matematik 3b.
    Advokat kan man, i Sverige, bli om man i grunden har examen från juristprogrammet. Särskild behörighet till juristprogrammet består av godkända betyg i gymnasiala kurser Samhällskunskap 1b och Historia 1b och båda de kurserna ingår som obligatoriska i båda inriktningar på EK.
    Fråga på din gymnasieskola om du kan läsa naturkunskap 2. Om Ja, då är det "lönt" att välja inriktning ekonomi då kommer du garanterat läsa matematik 3b och då har du god chans att bli behörig till universitetsutbildningar till Arkitekt direkt efter gymnasiet. Om Nej, då kommer du behöva komplettera efter gymnasiet, och då kan du kanske komplettera i 10 veckor i stället för fem (för att kunna välja inriktning Juridik, vilket jag förstår av din fråga att du skulle föredra, om det inte vore för behörighet till arkitektutbildningar). OBS! det brukar finnas utbildningar inom arkitektur även i andra skolformer än högskola-universitet, t.ex inom yrkeshögskola och där krävs inte matte 3 eller naturkunskap 2, utan kraven kan variera men det som är ganska vanligt är att det krävs godkända betyg i kurserna Bild, Digitalt skapande 1 och Matematik 2.