Mats
    Tidigare gick utbildningen under namnet Stockholms tekniska institut

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mats,

    ja, det stämmer att utbud på gymnasier förändras. Skolorna startar och sedan kan också läggar ner. Skolorna kan byta namn, utbildningsutbud, stänga helt mm.

    Vill man läsa på en "teknisk" gymnasial utbildning i Stockholm från hösten 2019, finns det bl. a följande alternativ:

    _ Cybergymnasiet
    _ VTG
    _ Mälardalens Tekniska gymnasium
    _ Hersby gymnasium
    --- Teknikprogrammet på gymnasiet i Stockholms län erbjuds på ca 60 gymnasieskolor; var god se hela listan på gymnasieguiden.se/gymnasium.

    • : Jag vill veta om jag har tillräcklig behörighet för att söka till http://www.tollare.org/studera-pa-tollare/sarskilda-utbildningar/socialpedagogiskt-arbete/
    • Daniel : Behörighet till den folkhögskoleutbildningen som du länka till beskrivs så här: Du ska ha fyllt 22 år och ha 3-årigt gymnasium eller motsvarande. Du bör ha varit ute i arbetslivet några år, gärna inom socialt arbete eller fritidsverksamhet. - Och även om man kanske inte helt uppfyller behörighetskraven, kan ändå de utbildningsansvariga bedöma att man har kapacitet att klara av utbildningen och ta in. Det är inte så strikt vad gäller behörighet, när man söker till folkhögskola (jämfört med högskola-universitet). Därför är mitt råd att vända sig direkt till de utbildningsansvariga på just den folkhögskoleutbildningen. Lycka till!