casper

    Hej, jag ska söka gymnasie och jag undrar, ifall jag har många olika gymnasium i min ansökan och har samma första handsval som någon som bara har ett gymnasium i sin ansökan. Kommer då den som har ett val prioriteras för att den bara har så få val?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Nej, det ges inga fördelar till de gymnasieväljare som söker till få skolor. Det är  bättre att söka till fler skolor (men prioritera noga). Man konkurrerar med en siffra (betygspoäng som också kan kallas för meritvärde) och den siffran ändras ju inte av att man söker få eller flera alternativ. :)