Alexander
    Jo, jag går just nu byggnads årksurs 2 och jag kanske kommer få ett F i kanske 2-4 kurser. Men jag har ett E i alla grundämnen, bortsett från matten som jag har utökat och nästan klar med. Men nu har jag defenitivt inte tänkt plugga vidare, men kommer dessa F, vare sig det är ett eller två eller mer, påverka mig efteråt? Självklart är det ju ett + om jag har minst ett G i allla ämnen men.

    Om du kan se min mail, skicka gärna svaret där så jag vet att jag kommer se svaret :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Alexander,
    reglerna för vad som gäller för att få yrkesexamen kan du läsa här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    och det är jättebra om du kan klara dig så pass att du får ut yrkesexamen och inte ett studiebevis.
    Får du ut Gymnasieexamen /yrkesexamen/ har du fullständig gymnasiekompetens.
    Med yrkesexamen blir du behörig att söka till Yrkeshögskolan, men även om du inte söker eftergymnasiala studier, är det, som du själv skriver bättre att ha Yrkesexamen än att inte ha den.
    Möjlighet kommer att finnas för dig att efter gymnasiet - genom komvux studier eller på andra sätt - komplettera upp och få ut Yrkesexamen. Förutom komvux, finns det Särskilda prövningar eller att tenta av kurserna på din "gamla" gymnasieskola.
    Kämpa på med studierna! Gör ditt bästa och vi håller tummarna!
    Mvh
    Mikael SYV