lina
    Hej!
    Jag går estetiska programmet tredje året och har en fråga. Jag har läst kursen estetisk kommunikation 2 100p och fick ett D där kursen räknas med i Programfördjupning. Jag vill veta om jag kan byta estetisk kommunikation 2 kursen mot en kurs som jag har läst som utökat, vilket är Assyriska steg 4 som moderna språk där jag har fått ett A.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,

    som du kan se i Programplanen för Estetiska programmet>>> så får Moderna språk läsas inom programfördjupningen. Till och med Hela programfördjupningen på Estetiska programmet kan bestå av olika kurser i Moderna språk. :)

    Det är därför fullt möjligt att ha en kurs i Moderna språk som en fördjupningskurs och ha en kurs Estetisk kommunikation 2 som en U-kurs, utökad. Betyg i den U-kurs kommer inte räknas in i ditt jämförelsetal.

    Frågan är bara om SYV på din skola är beredd att retroaktivt ändra i din Studieplan. Vi känner till att det förekommer att SYV på gymnasieskolor ändrar retroaktivt i elevernas studieplan (på vissa skolor) men på andra skolor håller de strikt på den regeln som säger att studieplan måste justeras endast "proaktivt" dvs framåt och det redan innan en elev påbörjar läsa en kurs, så är kursen "öronmärkt" som t.ex programfördjpande eller U-kurs (utökad).

    Hoppas mitt svar blir tilll hjälp för dig! Lycka till!

    ANNA

    • Julia : Programstruktur behöver följas och det betyder att ALLA INRIKTNINGSKURSER måste finnas med i examensbeviset. Programfördjupningar, däremot, kan man ha på estetiska programmet Moderna språk (alla programfördjupande kurser får vara kurser i Moderna språk), men kurser som är "inriktningskurser" måste vara just INRIKTNINGSKURSER. Du skriver inte viken inriktning du går på Estetiska programmet, så jag vet därför inte viIka dina inriktningskurser är. OBS! du kan inte som elev bara ta och bestämma hur ditt examensbevis kommer att se ut. Det är rektor som med sitt underskrift försäkrar om att Examensbevis har rätt innehåll. Det är SYV och utbildningsadministratör som förbereder Examensbevis för Rektors påskrift. Du måste därför prata med i första hand SYV på din skola och försöka göra ändringar i din studieplan. Du får,om du vill, visa våra svar till din SYV. Lycka till! :)
    • Liselotte : Läs mitt svar: tyvärr går det inte att göra så som du föreslår. Men det är inte vi på Fråga SYV som bestämmer det. Prata med SYV på din skola. Lycka till!
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    Inritningskurser bör i Examensbeviset finnas om "vanliga kurser" det vill säga inte som utökade kurser.

    Det är endast om Rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program som man får frångå programstrukturen. Jag tror inte rektor kommer fatta beslut om Individuellt anpassat program i "ditt fall". Därför att Individ.anpassat program bör ha som syfte att eleven inte ska läsa längre tid än nödvändigt på gymnasiet, dvs att eleven inte har läst alla kurser som egentligen bör ingå i Examensbevis och för att eleven inte ska tvingas läsa ännu ett år på gymnasiet, då kan rektor fatta beslut om Individuellt anpassat program.

    Den situationen du beskriver faller inte under den typiska situationen då beslut om Individuellt anpassat program kan fattas, då du kommer att ha betyg i de kurser som bör ingå som "vanliga kurser", inte utökade i ditt examensbevis.

    Man får, helt enkelt, inte göra så som du önskar, tyvärr. De Obligatoriska på ditt program kurser är Gymnasiegemensamma + Programgemensamma + Alla kurser inom en av inriktningar + Rätt antal poäng Programfördjupningar (här får man endast ha kurser som får läsas som programfördjupande på just ditt program) + 200 poäng individuellt val (vilka kurser som helst, i princip... nästan i alla fall :) + 100 gymnasiearbete. Så bör examensbevis se ut. Om examensbevis från gymnasiet ser ut på ngt. annat sätt - är det ett Undantag. Att ha U-kurser (utökade kurser) är ett Undantag, rektors beslut krävs för det.

    Du får inte sätta Inriktningskurser som utökade och ha Moderna språk som vanliga kurser i stället för inriktningskurser. Det går emot reglerna.

    Men det är inte vi som bestämmer det. Vi bestämmer inte reglerna om hur examensbevis får se ut. Vi på Fråga SYV kan bara berätta för dig hur reglerna ser ut.

    Om din gymnasieskola är beredd att frångå reglerna, får de stå för det i så fall. Dock kan det upptäckas när du söker till högskola/universitet och ditt examensbevis kan i så fall förklaras ogiltigt.

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte