Atornevik

    Har en fråga gällande Meritpoäng för moderna språk. Kan man få Meritpoäng som räknas med i meritvärdet om man läser upp modernt språk även om modernt språk inte finns med i särskilda behörigheten? (i mitt fall Kriminologiprogrammet)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander!
    om kursen krävs för behörighet då ger inte den kursen meritpoäng. Moderna språk 3 och 4 ger meritpoäng, om moderna språk 3 inte krävs för behörighet. Om moderna språk 3 krävs för särskild behörighet, då ger moderna språk 4 och 5 meritpoängen inom moderna språk. Till kriminologiprogrammet brukar inte moderna språk 3 krävas, och då får du + 0.5 för godkänt betyg i moderna språk 3 och ännu + 1.0 för godkänt betyg i moderna språk 4. Får du högre än E blir höjningen större; detta för att betyg i kurser som ger meritpoäng räknas även in i ditt snittbetyg/jämförelsetal.