Sara

    Hej! Jag ska börja naturvetenskapsprogrammet i höst. Eftersom att jag inte har läst något språk i grundskolan(jag har lärt mig turkiska som inte min skola erbjuder som moderna språk) är jag tvungen att välja moderna språk 1. Jag är orolig eftersom att jag inte kommer få meritpoäng av både moderna språk 1 och 2. Sedan tänkte jag läsa moderna språk 3 och 4 som en utökad kurs. Jag vet att det kommer vara tufft, därför valde jag spanska, som ser enklare än både tyska och franska. Problemet här är att jag är osäker om jag får göra som jag tänker, och att jag är mer intresserad av att lära mig franska eller tyska. Hur tycker ni att jag ska göra? Kan jag få de meritpoängen på ett annat sätt?

    • Anonym Kanin :

      Utökade kurser har du ingen garanti på att få. Det är inte elevens rättighet att kräva det - dock kan du ansöka om det.

      Du kan alternativt läsa Engelska 7, Matematik 5 och matematik specialisering för att få ihop max meritpoäng som ligger på 2.5. Kolla upp lokalt med SYV om hur du kan gå tillväga för att kunna läsa både Ma5 och Eng7. På min förra skola var engelska 7 obligatorisk, och då kunde matematik 5 och matte spec väljas inom individuella val.

    • Mikael : Eng 7 krävs inte för behörighet till ngn utb i Sverige och är en valbar kurs. Dock vill många läsa den pga bl a Meritpoäng . Ang. Merit för matte, så ger redan matte 2 en halv meritpoäng, när man söker högskoleutb som ej kräver matte för särskild behörighet.
    • Anonym Kanin : Självfallet. Men med tanke på att Sara specifikt går naturvetenskapsprogrammet gav jag ett svar som ger max merit oavsett högskoleprogram som sökes efteråt
    • Anna : Ja, Anonym, det förstår jag och det är rätt. Tack för ditt engagemang!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det går att få max i merit även utan moderna språk ... På naturvetenskapsprogrammet är endast en kurs moderna språk obligatorisk dvs det räcker om du läser spanska 1 eller tyska 1.

    Du kan testa fråga om någon lösning skulle kunna finnas med turkiska... ex.kan man läsa Modersmål i stället för moderna språk (dock får man inte meritpoäng för modersmål). Prata med syv på din skola.

    Studie- och yrkesvägledare