Kris
    Hej,

    Vill bara kontrollera om jag uppfattat antagning.se rätt. Slutbetyg före 2010, om man läser språk steg 3 så får man 0,5 poäng. Om man sedan läser steg 4 så får man 1,0. Totalt får man 1,5. Stämmer det eller får man bara 1,5 om man läser steg 5?
    Jag undrar också om prövningar i de nya kurserna. Till exempel prövning i matematik 2c 100p. Fick VG i matte b (50p) i slutbetyg. Hur mycket höjer jag mitt snitt med om jag nu skulle få ett A? Är det enligt 100p-kursen eller 50p-kursen man räknar efter i det nya systemet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kris; varför skulle du göra prövning i matte 2c? Gör prövning i matte 2a i stället. Det är en lättare, men "motsvarande" kurs... det är lättare att få högre betyg i a-spåret inom matten. Alla de nuvarande mattekurser är á 100 poäng; får du B betyg i matte 2, höjer du ditt jämförelsetal med ca 0.1 och om du får A betyg, höjer du ditt jämförelsetal med ca 0.2; detta pga du idag har VG (som motsvarar C-betyget).
    *****
    Ang. meritpoäng
    Viktigt att tänka på att man, totalt sett, ej kan få mer än 2,5. Så om du redan genom andra kurser har meritpoäng kan du kanske inte få så mycket av moderna språk som reglerna säger... detta pga max i merit är 2,5 och det gäller alla.
    Ang.meritpoäng för dig med Slutbetyg från innan 2010... så står reglerna på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010-/Meritpoang & eftersom det är bara HÖGSTA NIVÅN SOM RÄKNAS, då måste man ha godkänd betyg i mod.språk 5, för att få max inom moderna språk, som är 1,5.

    • :

      Hej Julia, Tack för svar. Det hjälpte! Angående varför jag vill göra prövning i matte 2c är för att jag gick NV-programmet. Jag antar att matte b motsvarar matte 2c nu, eller? Jag undrar om man kan göra prövning i kurser som datorkunskap A, estetisk verksamhet samt valbara/lokala kurser som man hade på gymnasiet? Slutligen undrar jag med hur mycket höjer jag mitt jämförelsetal om jag får ett D (från E) i en 150p-kurs?

    • Julia : Om man höjer betyg från E till D i en 150 poängskurs höjer man sitt jämförelsetal med ca 0.150. ... En gammal kurs matte B motsvaras av de nya kurser matematik 2a eller 2b eller 2c /spelar ingen roll - vilken av dem/. ... Kurser i vilka man kan höja betyg (gamla kurser) finns i Tabellen: https://www.uhr.se/globalassets/syv/infomaterial-faktablad/regelinfo-div/tabell-for-utbyteskomplettering-med-gy11_vux12.pdf och om en kurs ej finns i tabellen, betydet det att ingen motsvarande ny kurs finns; och möjlighet att få betyg i gamla kurser upphörde helt den 30 juni 2016. detta betyder att om en gammal kurs ej har en ny, motsvarande, kurs - då går det tyvärr inte att höja betyget i den.