edgarbalthazar

    Hej! Jag har tänkt att läsa tyska på komvux. Läste tyska på högstadiet men detta var runt 8 år sedan och jag kommer inte ihåg någonting alls. Är därav nybörjare när det kommer till tyska. Får man läsa tyska 1 på komvux om man läst tyska på högstadiet? Jag kommer aldrig att klara tyska 3 nämligen

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag hoppas du kan komma in på Tyska1 (nybörjarkurs) men komvux kan (tyvärr) neka dig läsa tyska 1 och 2 om du har godkänt betyg i tyska från ditt slutbetyg i grundskolan. Regeln, på gott och ont, är den att satta betyg gäller tillsvidare, och även mycket gamla betyg i bl.a språk gäller tillsvidare, vilket är rätt märkligt, om man tänker efter för att vilka kunskaper man de facto har många år senare behöver inte alls motsvara det betyget man någon gång har fått och så förväntas man i så fall bygga på de kunskaper som inte finns... En tråkig situation men regler är regler och reglerna är inte alltid logiska.
    Mitt råd är att du söker läsa Tyska1 i första hand och Tyska 2 i andra hand och om komvux nekar dig plats på båda kurserna be om att få göra nivåbedömning i tyska. Kan inte lova dig att du ska få göra nivåbedömning men du kan i alla fall fråga om det.
    Tips! fräscha upp sina kunskaper kan man på olika sätt på egen hand - vad gäller språket: bl.a genom resor och genom att betala för en kurs t.ex på Hermods distans. Du kan titta på tyska filmer, lyssna på musik, läsa böcker på tyska och försöka återuppliva de kunskaperna som du någon gång hade... bara en tanke på hur man kan försöka lösa situationen.

    Studie- och yrkesvägledare