A
    Om jag har läst franska i högstadiet och gått ut med ett godkänt betyg men trots det inte känner att jag kan grunderna, kan jag då välja att läsa franska 1 i gymnasiet eller räknas det som att jag redan har läst den kursen i grundskolan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    om man börjar läsa ett Modernt språk i åk6 på grundskolan och fortsätter med samma språk in till gymnasiet, är första kurs på gymnasiet - Moderna språk3.
    I fall man börjar läsa ett språk i åk8 - är första kurs på gymnasiet, Moderna språk 2.

    Om du har ett godkänt betyg i något Modernt språk från vårterminen i åk9 i grundskolan, så räknas det som att du har tillräckliga kunskaper för att fortsätta till nästa nivå.

    Det är fördelaktigt att läsa fortsättningskurser i Moderna språk för att från nivå 3 och högre upp - ger godkända betyg i Moderna språk - Meritpoäng, som höjer Meritvärde och hjälper med det att konkurrera om en plats på en högskoleutbildning. Info om Meritpoäng finns på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    På gymnasiet kan du läsa ett nytt språk. Du behöver inte läsa samma Modernt språk som du läste på grundskolan.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA