Isabella Laura Anneli
    Hej, jag går nu i nian och står inför det stora valet och när jag skulle testa att göra ansökan såg jag att man kan välja modersmål. Jag har aldrig läst modersmål(finska) innan men har bra hörförståelse. Jag undrar om de krävs att man tidigare läst modersmål för att välja det på gymnasiet. För jag ångrar att jag inte läst det tidigare.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Isabella,
    svar på din fråga är inte så enkelt att ge.
    Om du inte kan skriva på finska, så är det kanske Modersmål 1 /nybörjarkurs/ som är rätt för dig. Frågan är då om en nybörjarkurs kommer att finnas på gymnasiet för att elever börjar oftast tidigare (i grundskolan) och läser fortsättningskurser på gymnasiet.
    Men rektor och lärare i finska kan göra bedömning att du kanske kan klara fortsättningskurs och ta in dig på den. Det är en bedömningsfråga. Du bör vända dig till SYV på din skola som kan ta de rätta kontakterna och hänvisa dig till rätt person. Det kan hända att du behöver göra test i finska.

    En annan möjlighet som du kan undersöka: om du kan läsa Finska som Modernt språk 1 - nybörjarkurs?
    Det är en annan kursplan och andra betygskrav - om man läser ett språk som modersmål eller som modernt språk. Det är mycket mer rimligt att anta att en grupp i finska som Modernt språk för nybörjare kommer att finnas, än en grupp för Modersmål för nybörjare.
    Lösning kanske kan vara - om rektor beslutar om det - att du skulle kunna gå på lektioner i Modersmål men läsa finska som Moderna språk (om läraren har behörighet att undervisa i finska som moderna språk).
    Önskar dig stort Lycka till!
    Återkom gärna och berätta hur det löste sig med studier i finska för dig.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare