Fredrik
    Hej,

    Jag läste 4-årig teknisk linje på gymnasiet inom maskinteknik 1989 och blev ju då gymnasieingenjör. Jag undrar nu om det finns något sätt för mig att vidareutbilda mig inom maskinteknik utan att behöva läsa om allt som en utbildning till högskole- eller civilingenjör skulle innebära?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Fredrik,
    om ditt mål är att ta examen som civilingenjör eller högskoleingenjör, då måste du vända dig till studievägledare på de institutioner (på lärosätena: högskolor och universitet) där programmen/utbildningarna ges. Min gissning är att du får som svar att du måste läsa hela programmet på högskolenivå, med alla kurser som det innehåller, men du får gärna fråga de som jobbar (direkt, dagligen) med just de utbildningar. En "variant" på vidareutbildning kanske kan vara att du söker läsa någon eller några Kurser på högskola eller universitet.
    Jag har även ett förslag på att du tittar på Yrkeshögskoleutbildningar: till exempel på de som jag länkar till här nedan...
    yhguiden.se/utbildning/yrkesakademin-yrkeshogskola/tekniker-tunga-maskiner
    yhguiden.se/utbildning/institutet-for-tillampad-hydraulik-ith/provtekniker-maskinutveckling - OBS! nya yrkeshögskoleutbildningar "släpps" i mitten av januari 2023 och du kan därför med fördel kika på yhguiden.se mot slutet av januari för att se om fler intressanta för dig YH har dykt upp.
    Yrkeshögskola har flera viktiga fördelar: en av de viktigaste är att den utbildningsformen leder direkt till jobb. En annan viktig "sak" med YH, som är bra att känna till, är att det går (ibland) att komma in även om man, i formell mening, är obehörig. Fundera också på att du kanske vill/kan ändra inriktning och inte enbart söka utbildningar inom just maskinteknik. Kasta ett öga på t.ex utbildning/elkonstruktor-xenter-tumba-distans
     utbildning/teknikhogskolan/processoperator-sagverks-och-pappersindustri-distans eller utbildning/akademi-bastad-yrkeshogskola/kvalificerad-traedgardsanlaeggare - distans