a.
    Hej!

    Jag undrar är det ok att byta från ett universitet till ett annat universitet.?
    Vi säger t.ex att jag söker till uppsala som första hands val och andra handsval kalmar universitet men ändå har jag otur och kommer in i kalmar universitet och inte uppsalas universitet.

    Får jag då byta från kalmars universitet till uppsalas universitet,finns det möjlighet att göra så ? D.v.s det är samma utbildning men jag blev antagen i kalmar ist för uppsalas.

    Men obs! jag vet att man har rätt att söka under VT också om man så gärna vill komma in i uppsalas universitet men undrar ifall man kan fråga och om det finns möjlighet att byta ändå.
    Känner ni på fråga syv elever som gjort så? utan att söka om till vårterminen.
    Tack.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej A, det är inte en studerandes Rättighet, men visst finns det fall då studerande byter utbildningsort.
    Det beror på om det finns ledig plats - och om utbildningsupplägg på de två universiteten stämmer överens, dvs om du läste under år ett på utbildningen i Kalmar exakt samma kurser som de läste i Uppsala.
    Det brukar bli konkurrens till de lediga platserna, om någon ledig plats uppstår... men om ingen ledig plats uppstår, dvs ingen hoppar av utbildningen - då kan man inte byta.
    Du kan också kontakta studievägledningen och de utbildningsansvariga på Uppsala universitet. När vi ställde frågor /liknande din fråga/ fick vi ett sådant svar - att i princip är det möjligt, men finns inga garantier och händer inte så ofta att lediga platser uppstår på de "attraktiva utbildningar", dvs dit många söker: har man väl kommit in på en utbildning dit det är svårt att komma in, håller man sig allt som oftast kvar och ej hoppar av. Chansen att lediga platser uppstår är större ju längre in på utbildningen man kommer, dvs efter termin 5 har oftast fler hoppat av än efter termin 2, till exempel.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : tack för ditt svar,men jag undrar kan man efter endast (en vecka) byta universitet? Vem frågar man i så fall på universitet?
    • Anna : Fråga kan du de utbildningsansvariga, men då tar de fortfarande in från RESERV, och du kommer också att stå i reserv med ditt reservnummer... upp till en månad brukar man ta in från Reserv. Och man ska ha Otrolig tur att alla reserver skulle komma in och de skulle ändå ha ledig plats då... men om alla reserver kommer in - då kommer du ju in också! du kommer ju att stå i reserv som behörig sökande till dina högre prioriterade alternativ!