Sebastian
    Hej!

    Jag går för närvarande teknik på Fredrika Bremer, jag tycker att linjen i sig verkar jätterolig! Roliga ämnen, gillar min klass osv. Men det verkar vara ett alldeles för högt tempo och extremt svårt i fysik & matte, ha fått F i första matteprovet. Har dessutom fått F i ritteknik där jag skulle blivit godkänd med ett till poäng. Tror du att ekonomilinjen inrikting juridik vid Riksäpplet skulle vara något för mig? Hur är det att börja i en ny klass där alla redan känner varandra? Måste jag läsa om de andra eleverna?

    Tack för svar!

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej, fick du svar från rektor på den nya skolan att de har plats för dig och att du kan byta nu? I så fall kommer de att hjälpa dig byta och komma ikapp. Råder dig boka prova-på dag på den nya skolan. Med vänlig hälsning, Liselotte syv
    Liselotte
    Anna SYV på FrågaSYV
    hEJ Sebastian!
    Det finns hjälp med matte på http://www.mattecentrum.se/, du kan på egen hand repetera matteuppgifter och det finns även Räknestugor där du kan få gratis läxhjälp.
    Som min kollega svarade till dig, så är det en jätteviktig fråga: finns det lediga platser på den skolan och programmet dit du vill byta? Har du kontaktat skolan och fick svar att de har en plats för dig?
    I fall det inte finns en ledig plats, kan du inte byta dit nu, men du kan be dem kontakta dig i fall en ledig plats uppstår.
    Du har flera alternativ:
    kämpa på med ämnena och söka till nästa års antagning. Du konkurrerar då med dina "gamla" betyg från å k 9.
    kämpa på med ämnena och försöka byta till en annan utbildning /ett annat program på samma skola eller till en annan skola - så fort en ledig plats uppstår/.
    göra ditt bästa på din nuvarande utbildning och i fall du inte uppnår kraven för Gymnasieexamen och får Studieintyg, kan du läsa upp kurserna på komvux och få Gymnasieexamen från komvux.

    Om du är intresserad av teknik men tycker att Matte på Teknikprogrammet är lite för tuff /går för snabbt och mycket att läsa/ kanske du kan titta lite närmare på Industritekniska programmet. Det är många studerande som får jobberbjudande redan innan de är klara med sin gymnasieutbildning på IN. "Kasta ett öga" på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/fredrika-bremergymnasiet-fredrik. IN - yrkesförberedande men det finns möjlighet att få Grundläggande behörighet till högskolestudier - om man väljer Engelska 6 som Programfördjupande kurs samt Svenska 2 och 3 - inom Individuellt val, 200 p. Efter IN kan du söka till högskola och yrkeshögskola - i fall du uppnår behörighet, vilket är mycket möjligt att göra. Tips på eftergymnasiala utbildningar får du här:
    den här utbildningen är på en termin, men läses på halvtid under två terminer http://www.yhguiden.se/utbildning/goteborgs-stad-utbildning/avancerad-cad

    det här är en 1-årig yrkeshögskoleutbildning http://www.yhguiden.se/utbildning/lernia-yrkeshogskola/mekanikkonstruktor-inom-offshore-mechanical-designer-for-oil-and-gas
    den här utb.läser man på 1,2 år http://www.yhguiden.se/utbildning/vuxenutbildning-osthammars-kommun/produktions-och-processteknik

    de här utbildningarna är 2-åriga http://www.yhguiden.se/utbildning/folkuniversitetet-karlstad/kvalificerad-drifttekniker1
    http://www.yhguiden.se/utbildning/folkuniversitetet-karlstad/kvalificerad-energitekniker1

    Yrkeshögskoleutbildningar är mindre kända än högskoleutbildningar och det är väldigt synd för att det finns väldigt många som är mycket bra: de är kortare än högskoleutbildningar och leder mycket ofta till spännande jobb direkt.

    Ang. din fråga om Ekonomiprogrammet inriktning Juridik passar dig - så är det jättesvårt att säga utan att känna dig. Om man jämför Teknik och Ekonomiprogrammet, så är det mindre matte på EK (obligatoriska kurser är Matte 1b och 2b) men man läser t.ex. Moderna språk, 100 p. som en obligatorisk kurs. Om du vill fortsätta med samma språk som du läste i grundskolan, måste du fråga på den nya skolan om det finns lärare i just det språket.
    Du måste också prata med dina föräldrar: eftersom du inte är myndig, krävs deras samtycke vid byte av utbildningen.

    Önskar dig allt väl!
    Lycka till!
    Anna SYV