Zambe

    Är det möjligt att byta linje utan att behöva gå om ett år jag går just nu fordons programmet och om jag ska vara helt ärligt så visste jag inte riktigt vad jag har get mig in på jag är inte alls intresserad av denna linje och nu har jag nästa gått hela första året och det blir extra jobbigt att komma tillbaka till skola och veta att jag gå denna linje gör det svårt för mig. Finns det något högskoleförberedande program t.ex estet och media eller något åt det hållet

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,
    Det finns inriktning Estetik och Media på Estetiska programmet. Kika gärna på informationen på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/ES/estetik-och-media
    Du behöver söka till årskurs 1 via gymnasieantagningen och konkurrera med dina grundskolebetyg, alltså upprepa den antagningsprocess som du gjorde när du sökte och kom in på din nuvarande gymnasieutbildning.
    Att hoppa in mitt i läsåret på ett nytt program på gymnasiet eller i år2 utan att ha godkända betyg från år1 från samma program är tyvärr inte möjligt.
    Du går nu årskurs 1 på FT. FT har flera olika inriktningar. Inriktning läses oftast från årskurs 2. Jag vet inte vilken inriktning du från början tänkte läsa på FT. Titta på möjlighet att byta inriktning inom ditt program, är mitt råd. I så fall behöver du inte gå om ett år utan kan läsa vidare, år2 till hösten och år3 nästkommande läsåret.
    En av inriktningar är Transport, där man kan ta flera olika körkort. Att ha körkort brukar vara värdefullt inom så gott som alla yrken.

    Liselotte
    • Zambe : Finns det någon sida jag kan kolla på vilka linjer som är möjliga att byta till?
    • Anna :

      Jag vet inte om du med "linje" menar program eller inriktningar på något program.
      Alla nationella gymnasieprogram med samtliga inriktningar + det internationella programmet IB presenteras på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram - du klickar på rubriken/namnet t.ex ES -- Estetiska programmet och kommer då till beskrivningen av programmet: gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/ES och inom programbeskrivningen finns det beskrivningar av inriktningar (på de program som har inriktningar; VO, FS och HT är program som inte har några inriktningar).
      Jag vet inte heller vad du menar med "möjligt att byta till". Mitt i läsåret kan du i bästa fall byta till exakt samma utbildning men på en annan gymnasieskola men även det är tveksamt att det skulle gå. Du söker till en ny utbildning via gymnasieantagningen. Du kan göra det under val- eller omvalsperioden. Eftersom du inte går i årskurs 9 eller på IM så får du inte automatiskt någon inloggning till valsidan, utan du måste själv kontakta ditt kansli som sköter gymnasieantagningen för att få inloggning så du kan göra ditt gymnasieval.

    • Zambe : Jag tänkte mer byta linje på gymnasiet som är möjligt att kunna gå tvåan utan att behöva gå om isf vilka linjer hade de varit
    • Anna : Det finns inga program som kan ta in en elev in i år2 om eleven inte har godkända betyg i de kurser som på det programmet läses under år1.
    • Zambe : Så vi säger jag har godkänt i kurserna finns det möjlighet att byta linje eller inte, isf vilka?
    • Mikael : Du har rätt att söka till vilken gymnasieutbildning som helst; missa inte sista dagen i omvalsperioden. Kommer du in på en ny utbildning (du konkurrerar med grundskolebetygen), behöver du inte läsa om samma kurser igen, utan kan hoppa över dem, menar de kurser i vilka du har godkända betyg.
    Läs alla kommentarer