Augustine
    Hej!

    Det är så att jag har sökt till tekniskt basår för att komplettera ämnen till högskoleutbildning. Jag håller nu på med 2 sista kurser på komvux som kommer ge mig totalt 2150p sammanlagt innan sista kompletteringsdatum. Det 100p som jag saknar till grundläggande behörighet är då gymnasiearbetet. Så min fråga är, är det ändå möjligt att komma in utan den kursen? Jag har särskild behörighet(ma2c) och sökt via reel kompetens(1 års arbetserfarenhet)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Augustine,
    man måste ha Grundläggande behörighet - för att kunna antas till utbildning på högskolenivå. Utan godkänt betyg i gymnasiearbete kan du tyvärr inte få ut Examensbevis.
    För att få Grundläggande behörighet genom Reell kompetens, måste man ha minst 3-årig arbetslivserfarenhet.
    Som du beskriver situationen, ser det ut som att du kommer vid sista kompletteringsdag, 20 juni 2019, sakna grundläggande behörighet. Jag tror därför du får svar OBEHÖRIG och kommer inte bli antagen.
    Vänligen
    Julia syv