Victoria
    Hej!
    Jag ska börja gymnasiet snart och undrar lite kring språkvalen jag kan göra. Jag har sökt till Natural Science-linjen på Kungsholmens gymnasium. Just nu läser jag svenska och engelska som vanliga lektioner och mandarin som modersmål samt spanska som modernt språkval. Kan jag fortsätta med alla språk jag läser nu på samma/högre nivå på gymnasiet? Väljer jag då mandarin som ett individuellt val (modersmål)?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det som är möjligt är att du kan ansöka om att fortsätta läsa modersmål (Moderslmål 1-3) på gymnasienivå om det finns tillräckligt med elever som läser mandarin så att grupper går att bilda. Jag antar att du läser Naturvetenskapsprogrammet fast på engelska och där läser du Moderna språk i ett år - så där kan du fortsätta läsa Spanska från steg 3. Svenska och engelska ligger i ditt program och som extra engelska bör du kunna få läsa Engelska 7. /Lena, Syv