Elis
    Min morsa vill att jag ska gå Media för att plugga vidare men jag vill hellre bli polis/vakt. Jag har sagt till henne att det är mitt val men hon lyssnar inte.... Vad ska jag göra?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, det är alltid svårt när man inte är överens om gymnasievalet hemma. Din mamma har dock ingen juridisk rätt att bestämma över ditt val men såklart så vore det allra bästa om ni var överens och din mamma förstod att det är du som måste känna lust och motivation inför att gå ett gymnasieprogram - annars så funkar det inte.

    Om du vill bli behörig till att söka en polisutbildning så går det bra att gå nästan vilket högskoleförberedande program som helst. Kanske vore det bra om du bokade en tid med din Syv på skolan tillsammans med din mamma för att diskutera igenom programmen och vilka olika vägar som finns och vilken som skulle passa just dig bäst? Det kanske även kan lugna din mamma - ofta är det ovetskap som gör oss föräldrar oroliga och då är det bra att informera sig. Lycka till!/Lena, Syv