Hej,
    tyvärr kan inte jag svara på om hur college i USA kommer att värdera svenska grundskolekurser.
    Kurser på grundskolenivå är på lägre nivå än gymnasiet (det förstår alla vi som verkar i Sverige) och om man söker till svenska högskoleutbildningar tar man ej någon som helst hänsyn till grundskolebetygen, över huvudet taget, utan endast baserar antagning på gymnasiala betyg.

    Allmänt gäller
    om man studerar på heltid på grundskole- eller gymnasial nivå, i Sverige, läser man 20 poäng per vecka. En kurs som är på 50 poäng läser man därför på 2,5 veckor och en kurs som är på 100p läser man på fem veckor.

    Skicka betygen till college i USA och låt dem värdera hur de vill - är mitt råd. Jag kan inte förstå varför college i USA skulle velat titta på grundskolebetygen i alla andra fall än om eleven t.ex läste moderna språk på grundskolan, men ej fortsatt läsa samma språk på gymnasiet. Men skicka alla de betygen som skolan i USA ber om. Hur de i USA värderar de svenska betygen kan inte vi på FRåGA SYV, svara på, vilket jag beklagar.
    Tips! ni kan testa vända er till Skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-527 332 00 och till SYV på komvux samt till utbildningsförvaltningen i den kommunen där personen som frågan gäller är folkbokförd. Jag är inte säker att de kan svara på just den frågan, men kanske kan de ge ngn information som ändå blir till hjälp för er.
    Lycka till!
    P.S: Du/ni får gärna återkomma och berätta om ni fick svar på er fråga och i så fall var och vilket svar ni fick.

    • :

      Hej, tack för svar. Ja, förstår att det är äpplen och päron. I o m att skolor i usa baserar antagning på betyg från gymnasiet (3 år) och slutbetyg från 9an vore det bra att bedöma hur många poäng varje grundskole kurs motsvarar, om än att det är på lägre nivå. Jag har inte koll på hur många timmar en kurs är i gymnasiet resp grundskolan, men det verkar som det är ungefär lika många kurser per termin/läsår, och därför 100p per kurs (?) Försöker kontakta Skolverket. tack.

    • Anna :

      Komvux ger utbildning på grundskolenivå (för vuxna) och i de flesta kommuner finns i alla fall svenska som andraspråk, matematik och engelska på grundskolenivå, på komvux - och där beräknas timmar/poäng (i första hand för att rapportera till CSN, för studiestöd) - så de borde kunna ge viss information, tycker jag (komvux, alltså - testa fråga personal på komvux). Lycka till!