Erika

    Hej! Jag planerar att ansöka till en psykologi kurs nu till hösten men jag har haft lite problem med att förstå behörighets kraven. Det står exempelvis under behörighet till psykologi B: "Psykologi A eller motsvarande". Vad innebär motsvarande? Jag har läst psykologi 1 och 2 på gymnasiet, motsvarar det någon av universitetskurserna eller ska jag helt enkelt bara ansöka till A kursen? Tack för svar!!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Helvig;
    min tolkning blir att du behöver läsa Psykologi A på högskolenivå, och och nästa hurs blir Psykologi B.
    Gymnasiala kurser i psykologi är på gymnasienivå; de är också mindre än högskolekurser (i volym) och så är de på lägre nivå. Det finns inga gymnasiala kurser i psykologi som skulle motsvara högskolekurser i psykologi.
    Men du kan också kontakta studievägledare på den institutionen där psykologikurser ges, som är expert inom det område.
    Hälsningar

    Peter