Sandra
    Hej,
    Skulle vilja läsa en utbildning som jag inte är behörig att läsa, men jag har läst Na B - skulle det kunna ersätta Fysik A?
    • :

      Hej Sandra!

      Naturkunskap B kan inte bytas ut mot Fysik A. Emellertid kan behörighetskravet för naturkunskap B/2 ersättas av kurser i Biologi 1/Biologi A, Kemi 1/Kemi A, och Fysik 1a alternativt Fysik 1b1 + 1b2/Fysik A. Däremot fungerar denna regel inte tvärtom, alltså kan naturkunskap B/2 inte ersätta de naturvetenskapliga kurserna.

      MVH, Brendan (ej SYV)

    • Mikael : Tack, Brendan, för din kommentar, som innehåller bra svar på frågan!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    HEJ !
    I KURSEN Naturkunskap B INGÅR ENDAST EN DEL AV KURSEN FYSIK A, INTE HELA KURSEN, DÄRFÖR BEHÖVER DU SKAFFA SIG GODKÄND BETYG I FYSIK 1a.

    Kursen Fysik A är en kurs i vilken man ej längre kan få betyg. En motsvarande ny kurs heter Fysik 1a. Den är på 150poäng och kan läsas på heltid på 7.5 veckor eller på halvtid på 15 veckor.