Adam
    Hej! Jag började precis på teknikprogrammet och jag undrar om det är värt att fortsätta läsa spanska trots att man inte alls gillar det, jag vill ha så mycket merit som möjligt efter gymnasiet såklart men jag undrar hur det funkar om jag läser matte 4 och 5 i 3an och engelska 7 men väljer att inte läsa till spanska, då läser jag bara två av dem tre extraämnen man kan läsa vidare på, hur funkar det då med de 2,5 extramerit jag uppfattat det som att man kan få, enligt en googlesökning får man 1 merit från engelska 7 och 1 merit från matte 5, menar dem då att jag missar 0,5 merit från det maximala extra man kan få eller vad händer då? Spanskalektionen börjar på onsdag och jag vet inte om det är värt att hoppa av, vill gärna få det förklarat för mig.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det går att uppnå högsta möjliga antal meritpoäng även utan att på gymnasiet läsa moderna språk. Läs gärna information på Gymnasieguiden/merit