Simon
    När är sista dagen man kan avsluta kurser på Komvux för att dessa ska räknas med till Ansökan till Högskolestudier på hösten?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Simon, Ansökan till högskolestudier på hösten måste du göra innan mitten på april. Sedan kan du KOMPLETTERA med betyg t o m 21 juni 2017.

    Det är den 21 juni 2017 som är sista dagen som du måste ladda upp dina betyg på "mina sidor" på www.antagning.se - vissa skolor (gymnasieskolor och komvux) är anslutna till det gemensamma betygsdatabasen, men det är tyvärr inte alltid det funkar så bra med den anslutningen... Det kan hända, om du har tur, att ditt betyg kommer in via det gemensamma betygsdatabasen och du ska kunna se den på "mina sidot" på din inloggning på www.antagning.se - innan 21 juni 2017. Då är det perfekt! Grattis i så fall! :)

    Men - hur som helst - är det din skyldighet att se till att Antagning.se har uppgifter om alla dina betyg som du vill komplettera med SENAST 21 JUNI 2017.

    Hur lång tid det tar för en skola att "utfärda" självaste betyget - kan variera. Gymnasieskolorna ser till att utfärda betygen så pass tidigt att det går att hinna komplettera innan sista kompletteringsdagen. Se bara till att så fort du får betyg i handen, att du går in på Antagning.se och laddar upp ditt betyg där - typ samma "sekund" som du får betyget "i handen".

    På komvux är det väldigt olika. Det är inte alla som läser på komvux som ska söka till högskola till hösten. Kurser på komvux kan sluta t.ex 30 juni - och då kan man inte hinna komplettera.

    Mitt råd är att prata med personal på komvux och påtala tydligt att du måste hinna komplettera senast 21 juni och du måste därför få ditt betyg "i handen" senast 20 juni, helst tidigare.

    Proceduren vid betygssättningen är att Läraren bestämmer sig för vilket betyg du ska ha; fyller sedan in i ett "betygskatalog", som lämnas till utbildningsadministratör, som dubbelkollar och skriver ut betygen på arkivpappret - och lämnar för rektor för påskrift. Sedan kan man hämta betyget på expeditionen eller så skickas betyget hem till dig med vanlig post... och det kan försvinna på posten... och komma aldrig fram, tyvärr. Men det gäller inte som ursäkt för Antagning.se - missar du 21 juni, så kommer du inte in till hösten. Därför råder jag dig att avhandla med din komvux att du HÄMTAR BETYGET på expeditionen och att du gör det typ 15 juni som är en torsdag - om inte alla på komvux din redan är på semester då... :) - prata med komvux, fråga hur du ska göra för att hinna komplettera! :)