Jennifer
    Jag går i 9an och ska snart välja valet om gymnasiumet. Jag vet inte antagningspoängen för 2015, när får man reda på det?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Jennifer,
    lägsta antagningspoäng uppstår i efterhand. När antagningen är genomfört, då ser man "om i bakspegeln" vad det blev. Hur det blir framöver, är det ingen som vet, vi kan bara gissa.

    Om du menar poängen som du konkurrerar med, Mtv = Meritvärde - då är det först betyg från höstterminen som preliminär antagning görs på men det som verkligen gäller är betyg från vårterminen i å k 9.
    Betyg sätts i slutet av maj och definitiv antagning är färdig tidigast kring midsommar, i vissa län kan det dröja till mitten på juli. Dina egna poäng /Mtv/ vet du säkert första veckan i juni och lägsta antagningspoäng vet man säkert först i mitten på september 2015 när elever från Reserv är inkallade.

    Du får gärna ställa frågor om Antagningen och vi skall förklara så bra vi kan.
    Mvh
    Julia SYV