Farah
    Hej!
    Jag har en fråga angående betygsättning i en kurs.
    Jag bytte gymnasieskola på grund av flytt till annan stad från 1:an till 2:an. Min nya klass hade läst biologi 1 under sitt första år vilket jag inte hade. Jag har därför fått möjlighet att pröva i kursen nu under mitt sista år.
    Jag har 2 områden kvar i kursen att pröva i tills att den är slut. Jag tänker att jag gärna hade velat pröva i de båda områdena tillsammans på ett omprövningstillfälle den 18 februari. Min fråga är då; är det då möjligt för min lärare att sätta betyg för mig i biologi 1 redan under slutet på feb/början på mars när hela kursen är färdig eller måste det ske vid ett terminsavslut ex: nära sommarlovet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, känner inte till några centrala/generella regler kring det du frågar om. Att behöva göra prövning på det sättet som du beskriver, är ett undantag i sig.
    Som regel, sätter lärare betyg när kursen är slut. Men du läser inte kursen, utan gör prövning. Min gissning är att när du gjort prövningar i alla moment i kursen och läraren har underlag för att sätta betyget, så kommer hen göra det. När läraren kommer ha tillräckligt underlag för att sätta betyg, kan inte jag svara på. Det är bättre du frågar läraren som ska sätta betyget.