patrik
    Jag undrar om kan man gå till komvux under sommarlovet efter studenten?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    hej Patrik!

    Om du får Examensbevis eller Studiebevis (dvs har genomgått en 3-årig gymnasial utbildning) kan du efter det läsa på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Se om komvux i din kommun erbjuder sommarkurser (det är inte alla komvux som gör det).

    Det vanliga är att man har sommaruppehåll på komvux och kan börja läsa i mitten av augusti men det kan vara olika i olika kommuner. Vissa kommuner erbjuder sommarkurser i några få kurser och enbart på distans. Andra kommuner har vanlig undervisning med lärarledda lektioner även på sommaren.

    Bra att kontrollera när ansökningsperiod till Komvux i din kommun kommer att äga rum. Oftast måste man söka i ganska god tid - t.ex under April - till kursstart i Augusti. Till sommarkurser (om sommar kurser erbjuds) kan man behöva söka så tidigt som i januari-februari, detta för att komvux ska kunna planera lärarkapacitet (lärare har också rätt till semester ju :).

    Se på kommunens hemsida (den kommunen där du är folkbokförd) om vad som gäller på din komvux. Om du inte hittar info på hemsidan, ring kommunens växel och be dem hänvisa rätt. Du kan besöka komvux (som ofta har drop-in tider) och trots att du är ännu för ung för att läsa på komvux, kan du be om allmän information: om sommarkurser, ansökningsperioder mm.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag ska byta till el programmet nästa år och ska söka till åk 1 igen. Men eftersom jag är 98 då kommer jag förlåra 2 år och jag skämms för de. Är det många som byter och förlårar ett par år kan du ge mig råd?
    • Mikael : Finns inget att skämmas över! I varje klass finns det några elever som är äldre än resten, upp till fyra år äldre
    • : idrott har man 2 årom jag får betyg i idrott och om jag byter till åk 1 nästa termin kan jag ta de betyget till el programmet och skippa idrott första året och ha det åk 2 igen?
    • Mikael : Betyg gäller framöver, dvs om du får betyg i kursen Idrott och hälsa 1, behöver du inte läsa samma kurs en gång till utan kan ta med det betyget i examensbevis från ett nytt program.
    Läs alla kommentarer