Nora
    Hej, min fundering är när man gör kurser på komvux för att få en fullständig gymnasieexamen för att kunna söka vidare med. Måste man följa ett redan färdigt program? Eller är de antal poäng som är viktigaste och att man har obligatoriska kurser?
    T.ex jag söker var kurs för sig på komvux, men min studieplan är ” vård och omsorg högskoleförberedande”. Jag har två kurser innehållande praktik som bara försenar mig, kan jag byta ut dom kurserna om jag ändå inte ska jobba som undersköterska och faktiskt söka vidare?
    de försenar mig för att jag inte kan läsa 2 andra kurser jag har innan jag läst dom två innehållande praktik, vård och omsorg 2 + psykatri 2.
    Och jag kan inte utföra någon apl pga ska ha barn snart, så kan inte göra apl höggravid, framförallt pga Corona (riskgrupp) och när jag har fött så kan jag inte göra någon apl tills barnet går på förskola 1,5 år. - 2 år.... jag vill bli klar med studierna så snabbt som möjligt så jag kan söka vidare och fortsätta studier på universitet och inte behöva vänta 1,5 år eller 2 år för att bara göra apl och bli klar.

    Så de viktiga för mig är bara att kunna söka vidare inte ha ”undersköterska ”
    • : Du måste boka tid med SYV på komvux för en ordentlig genomgång och svar om hur du bäst går tillväga.
    • : Ja absolut men de måste ju finnas riktlinjer hur man kan och inte kan göra. Därför jag frågar här. kan man läsa till en fullständig gymnasieutbildning utan att följa ett specifikt program på komvux så länge man har kärnämnen och rätt antal poäng i slutändan..
    • Milla :

      På komvux läser man antingen mot Högskoleförberedande examen eller mot Yrkesexamen som kan inkludera kurser som ger högskolebehörighet. Du läser mot yrkesexamen (som undersköterska) - se Programplan för VO (för gymnasiet), jag ska nu också utöka mitt tidigare svar, se nedan om en stund. :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Nora,
    jag förstår hur du tänker men de finns regler kring examensbevis och jag tror tyvärr inte att man kan bevilja undantag pga graviditet. Vissa vårdkurser måste du få betyg i. 150p.F-betyg (icke-godkända) får ingå i examensbevis från komvux, men inte i vilka kurser som helst... Reglerna för examensbevis från Komvux är något friare, jämfört med gymnasiet, där det är mycket strikt vad gäller vilka kurser som måste eller får ingå i examensbeviset.
    Jag håller med Valentina (se kommentar till din fråga) om att du måste boka tid med SYV på komvux i din kommun, som vid behov kan ta frågan till rektorn på komvux. Kanske kan ni ändra inriktning i dina studier och läsa mot examen från t.ex samhällsvetenskapsprogrammet, estetiska eller humanistiska programmet ( i stället för vård- och omsorgsprogrammet)?
    Allmänt gäller: om man tar examen från Vård- och omsorgsprogrammet då ska man Kunna jobba som undersköterska. Att du idag har andra planer, det förstår jag, men även dina planer kan i framtiden ändras. En "behörig undersköterska" kan t.ex söka påbyggnadsutbildningar på yrkeshögskola för att läsa mot yrken som Steriltekniker, Apotekstekniker, Tandsköterska eller Med.sekreterare.
    Som sagt, jag förstår att du befinner dig i den situationer som du beskriver i din fråga, men FRåGA SYV utfärdar inte examensbevis; det gör, för dig Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Om någon sort anpassad lösning eller undantag kan beviljas, då är det Rektorn på komvux som gör den bedömningen och beviljar.
    Du kan annars ringa till skolverket - 08-52733200.

    Som lovade i kommentaren till din fråga, skriver nu utökning av svaret: tidigare, innan reformen 2011-12 läste man mot ett Slutbetyg och kunde då ganska fritt läsa vilka kurser som helst + några få obligatoriska kurser, men nu kan man läsa mot ett Slutbetyg endast "på undantag" och ett av villkor för att undantag ska kunna beviljas att minst en av "gamla kurser" ingår (alltså minst en kurs betygsatt i skalan IG-MVG i stället som nu F-A). Möjlighet att få betyg i de gamla kurser upphörde helt 1 juli 2016. Så, om du inte har något betyg i det gamla systemet (och jag tror du är för ung för att ha det), måste du läsa i det nya systemet där man även på komvux läser inom "ett program" kan man säga. De reglerna som ej kan kringgås är att minst 400 poäng programspecifika yrkeskurser måste man ha godkända betyg i och vad gäller resterande programspecifika kurser så kan rektor ersätta de med andra (liknande) kurser - om det nu finns liknande kurser att ersätta med + bedömning som rektor gör är att den studerande ska trots ersättning/undantag ändå ha kompetens för att kunna arbeta inom "valt yrke".
    En annan lösning är att du ändrar inriktning på dina studier och läser mot examen från t.ex humanistiska programmet, estetiska eller mot samhällsvet.programmet.
    Ännu en lösning är att du söker till folkhögskolornas allmänna kurser där du kan läsa mot omdöme om grundläggande behörighet. Som snabbast, kan man uppnå det på ett läsår.

    Vad gäller förhållandet APL och betyg i kurserna, så är det så att bara för att man har "utfört" APL betyder det inte per automatik att man får godkänt betyg i kursen som innehåller Apl. Och APL behöver inte alltid utföras på en arbetsplats. Det finns situationer då det inte är möjligt att ha APL på en arbetsplats, t.ex att det inte finns någon arbetsplats som kan ta emot, då kan skola anordna APL på "annat sätt", säger skolverket.

    Studie- och yrkesvägledare