Moa

    Hej! Jag funderar över vilken grupp jag räknas till gällande ansökning till universitetet. För jag tänker ansöka till kriminologiprogrammet, vilket jag har behörighet till utan attt ha läst till något ämne (alltså bI). Men jag har läst en kurs efter gymnasiet, som inte behövs till programmet, men blir jag ändå en del av grupp bII då? Eller hur fungerar det? Blir jag med i båda grupperna eller vilken av dem? Tack för svar! Och förlåt för en möjligt rörig fråga!

    • Anna : Vilken kurs har du läst som inte behövs till programmet, efter gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Moa,
    Svar på din fråga beror på VILKEN kurs du läste efter gymnasiet, som inte "behövs till" kriminologiprogrammet? För att i fall den kursen ger dig Meritpoäng, och med det höjer ditt meritvärde då kommer du med det högre meritvärde prövas i BII, samtidigt som du med det lägre meritvärde prövas i BI.
    Men om det kursen du läste efter gymnasiet ej ger meritpoäng, då kommer inte det betyget påverka ditt meritvärde och det blir "som om du aldrig läst den där extra-kursen". Du prövas då endast i BI med det meritvärde du har på ditt examensbevis.
    Mvh
    ANNA