Elev
    Hej!
    Jag går samhällsprogrammet och läser just nu matte 3b, tyska 5 och engelska 7 (alltså de kurser som ger meritpoäng). Men min fråga är hur vet jag om meritpoängen räknas på de kurser/program jag söker till under våren? Om det står "matematik 2" så förstår jag att jag får 0,5 meritpoäng pga att jag läser en högre mattekurs. Men håller just nu på att kolla runt och på programmen står det oftast "Grundläggande behörighet + etc. etc." Hur vet jag om jag får meritpoäng för tyskan och engelskan exempelvis? Vill mest ha koll på vid vilka program/kurser jag får 2,5 meritpoäng på, när jag söker in. Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    vissa lärosäten (några få, faktiskt) som HHS i sthlm och basåret på Chalmers i Gbg accepterar inte några meritpoäng, över huvudet taget. Det är icke-statliga högskolor, som får själva bestämma om de accepterar meritp. eller inte. Annars, så de flesta andra högskolor/universitet, som är statliga - lyder under samma regler och meritp.plussas på ditt jämförelsetal (detta om inte generella regler ändras) - vilket också kan ske.
    Reglerna om meritp.för dig som läser mot examensbevis - se gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng och kort kan man säga: eng7 ger 1.0 meritp. för alla högskoleutbildningar; matte och mod.språk kurserna - här blir det svårare. Om moderna språk 3 krävs för särskild behörighet (t.ex om man söker till språklärarutbildningen eller internationella program där särskild behörighet uppges i bl.a modspråk3, då ger inte mod.spr.3 meritp., utan mod.språk4 och 5 krävs i så fall).
    Inom matte är det så att HÖGRE kurser ger meritpoäng. Om du med samma betyg söker till olika högskoleprogram,
    ex. juristprogrammet - får du meritpoäng från matte 2 (och max meritp.för matte får man i så fall för godkända betyg i matte 2,3 och4); alltså, utb.som ej kräver matte, t.ex på konstfack och många kurser, alltså om det står "endast grundläggande behörighet" eller om det står "+... men matte nämns inte där", då krävs det endast matte 1, som ingår i grundläggande behörighet;
    ex. fastighetsmäklare - från matte 4 och högre (detta för att programmet kräver matte 3);
    ex. läkarprogrammet - från matte 5 och matte specialisering.

    Du läser tyska 5. Om du söker till utbildning som ej kräver moderna språk 3, då får du max meritp.för steg 3 och 4. Då läser du tyska 5 "i onödan" kanske man kan säga, då du ej får fler meritpoäng än max ändå. Givetvis är det bra att kunna mer tyska! men om du skulle fått högre betyg i en annan 100p.kurs än du kommer få i tyska 5, då skulle du höjt ditt meritvärde om du valde den där andra kursen i vilken du kan få högre betyg än i tyska 5... .