elev

    Hej jag tänkte söka in på universitetet till höst men undrar en sak. När ska betygen vara inne senast? Jag funderade på att gå en snabbkurs på ma4 på distans från 1 april på 100%. Vilket kommer ta 5 veckor typ. Dock vet jag inte om detta kommer hinna skickas in till UHR. Går det att göra så eller vad finns för alternativ? Ska kursen börja innan sista ansökningsdatumet så man kan få ett tillfälligt ”stressbetyg” eller hur funkar det. Har någon något alternativ annars? Eller tips

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! datumen som gäller för ansökan till svenska högskolestudier och för komplettering av ansökan kan du se på antagning.se/datum och det framgår av informationen på webbplatsen (länk ovan) att sista dag för komplettering av ansökan till HT21 blir den 21 juni 2021.
    Du måste alltså göra ansökan inom anmälningsperioden, som är från 16 mars till 15 april 2021 - på www.antagning.se och sedan Komplettera med de betygen som du inte har när du gjort ansökan - så fort du kan, men senast 21 juni 2021.
    När kursen börjar eller slutar som du vill komplettera med, spelar ingen roll. Det som spelar roll är att det är sista kompletteringsdag som Antagning.se måste ha uppgifter om alla de betygen som du "söker med".

    Studie- och yrkesvägledare