GG
    Hej,
    Jag ska läsa Anatomi och fysiologi 1 i september och ska också söka till nästa Kurs som bygger på den inför nästa kursstart eftersom sista ansökningsdag är 14 augusti, dock så vet jag att man inte blir godkänd för att läsa kursen om man inte har liksom läst kursen innan, vad behöver jag göra?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej T,
    du behöver kontakta SYV-en på komvux och göra studieplanering. Du kan göra ansökan till alla kurser som du vill läsa och det är bra om du gör det "i tid" (inom ansökningsperiod) men risken finns att du får svar OBEHÖRIG på grund av att du vid antagningstillfälle kanske inte ännu har godkänt betyg i en underliggande kurs. Det är ett problem som på komvux i olika kommunen kan lösas på olika sätt. I några kommuner måste man först få godkänt betyg i en lägre/underliggande kurs och först efter det söka till högre/överliggande kurs i samma ämne (på så sätt blir det ett "glapp" i studierna vilket många ggr medför nackdelar för den studerande). Under "glapp-tiden" kan man kanske läsa någon annan kurs till vilken man sedan innan redan är behörig.
    Men i många kommuner kan man göra en sammansatt studieplanering; ofta gör man det i direktkontakt med SYV. Och i så fall kan man bli antagen till nästa kurs medan man läser en underliggande kurs - men det blir en "villkorlig antagning" (villkoret blir att man måste få godkänt betyg i en lägre kurs innan man kan påbörja en fortsättnings kurs).

    Liselotte
    • GG : Detta är faktiskt fel, enligt komvux så blir man antagen och det blir ingen glapp i studierna, jag ansökte inte pga er svar och försökte istället boka en tid med SYV för att lägga upp en studieplan och nu är ansökningstiden slut.
    • Milla : Om du läser (noga) svar, ovan, då står det att det är Olika i olika kommuner, så du borde fråga hur det är i just din kommun och det kan inte vi veta här - vi vet inte ens vilken kommun som du är folkbokförd i. :( Alla har rätt att göra ansökningar till vilka utbildningar som helst, det kan ingen förbjuda. Du kan söka vilka utbildningar du vill men att bli ANTAGEN är en annan sak. Om du tror det kan hjälpa "din sak", får du gärna visa denna tråden till personal på komvux - om du anser att det är vårt fel att du avstod från att göra ansökan i tid. Lycka till!