Danne
    1. Letat lite men inte hittat någon statistik när det gäller meritnivån(jämförelsetal) för intagningen till polishögskolan, vet ni möjligen den?

    2. Om jag klarar kursen matte 2b och lägsta kravet är 1b. Blir detta då meriterande när jag söker. Samma sak gällande att jag läser upp till engelska 7 och lägsta kravet är 6.

    3. Har hört att erfarenhet inom vård osv kan vara meriterande, stämmer det? och även Millitär grundutbildning?

    4. om jag kommer in på polishögskolan med F i matte 2b. Finns det sedan krav när man ska vidarutbilda sig inom Polisen att man behöver tex matte 2b för tex Span, hundförare osv. Eller är detta något som inte alls spelar någon roll sen när man har kommit in i yrket. dvs kollar dom bara på yrkeserfarenhet osv och struntar i dom gamla betygen

    Tack för svar!!

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Daniel,

    så vitt vi vet så står det tomma platser på polisutbildningen... det finns inte tillräckligt med sökande som uppfyller kraven. Det är många olika krav - bl a ska man vara Svensk medborgare, simkunnig och lämplig /detta förutom betyg/ - både inte ha belastning i belastningsregistret och klara fysiska och psykologiska tester.

    Sök! Om du vill bli polis - sök till polisutbildningen.

    Kraven och reglerna är inte "huggna i sten" utan kan förändras. Olika sorters undantag kan också - ibland - göras.

    Du förlorar inget på att söka ...
    och i alla kurser du läser ska du göra ditt bästa! Det finns ju ingen anledning att inte göra sitt bästa... och om du gjort ditt bästa, kan du inte göra mer... då måste du vara nöjd, tycker jag.

    Vänligen

    L.

    Liselotte
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel, vi vet inte hur interna utbilningar av poliser sker inom polisen. Det kan också vara så att såsom det är idag, kanske det blir annorlunda nästa år... det behöver ju inte vara exakt samma regler som gäller för uttagning till interna polisutbilndingar.
    Kan du få högre betyg i flera kurser - är det alltid en fördel. Om du inte kan, då kan du inte det.

    Kommer du in på polisutbildningen, får du sedan se om du trivs på utbildningen, om du genomgår hela utbildning med godkänt resultat och om du sedan också vill stanna inom polisen. Jag känner några fall då poliser valde att söka andra jobb, helt utanför polisen... sådan händer också.

    Om det är viktigt för dig att redan nu få veta vilka vidareutbildningar som kan bli aktuella för dig senare - inom polisen, så är det bra om du vänder dig direkt till polisen och frågar.
    Ang. kraven på extra-matte mm., så är det så att i fall du kommer att sakna någon kurs, men för övrigt passar in och vill gå en intern utbildning, då blir det inte omöjligt för dig att komplettera med den kursen. Exempelvis läser man en mattekurs på gymnasial nivå, ex. matte 2, på 10 veckor på halvtid - eller under en termin på komvux, 20 veckor, på 25% av studietakt; det kan man göra vid sidan av sitt jobb.

    Jag hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar

    ANNA