Alethia

    Hej! Jag undrade om det går att bli en narkosläkare utan att senare behöva arbeta i en operationssal. Om det inte går finns det liknade yrken där man utövar typ samma del av behandling som en narkosläkare annars brukar genomföra? Tacksam för svar!

    • Personalvetare : Fråga studievägledare på läkarprogrammen. En allmän (vanlig) SYV vet nog inte det, och kan inte svara på den frågan.
    • Peter : Var skulle narkoslärare arbeta, om hen inte arbetar i en operationssal? Och varför vill du inte arbeta just i en operationssal? - detta frågar jag för att ha en rimlig chans att försöka svara på din fråga.
    • : Jag har inget emot att vara i operationssal men jag undrade främstadels för att det sägs att narkosläkare brukar oftast vara ensamma i en operationssal med andra specialistläkare. Om man är någon som inte vill ta hela ansvaret över en patients bedövning under operationen , om det då finns en möjlighet att ta hand om patienten före och efter operationen istället. Men tack för svar ändå, uppskattas. Jag ska nog vända mig till en studievägledare på läkarprogrammen och höra med dem.
    • Ludmila : Som läkare måste man vara beredd att ha ansvar och ibland också Hela Ansvaret! Det kan inte garanteras att det kommer finnas andra läkare i närheten alltid.
    • Anna :

      Vi fick nu svar från en sakkunnig: "Det är kanske bäst att hänvisa till Läkarförbundet och/eller Svenska läkaresällskapet som har olika sektioner för olika typer specialistläkare."

    • : Tack så jätte mycket för svar :)
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vi på FRåGA SYV är inte experter på just Läkaryrken och specialiteten inom medicin, men jag tänker så här: under den långa utbildningen till läkare och sedan specialistläkare (narkosläkare är en av läkarspecialister) är det nog inte möjligt att undvika ha lektioner eller praktik i operationssalar, så om man inte vill vara i en operationssal - då är det nog inte ngn bra idé att satsa på läkarutbildningen. Det är vad jag tycker men du får gärna fråga även andra: de verksamma läkare, SYV på din skola, studievägledare på läkarprogrammen och Socialstyrelsen. Du kan också läsa jobbannonser när arbetsgivare söker anställa narkosläkare om vad som står om arbetsuppgifter i de annonser.
    Vänligen
    ANNA