B.
    Hej !
    Jag har nationella muntliga delen på matte 1b. Jag är så himla nervös. Vet inte vad ska jag göra :( Man måste använda begreep men jag vet inte hur gör man det.. Snälla hjälpa mig, det känns som att jag dör.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lisa!

    Gå in på www.matteboken.se där alla kurser även Matte 1b är upplagda för självstudier.
    Du kan även se på www.mattecentrum.se om någon Räknestuga finns i närheten av dig - där kan du få hjälp gratis med matten.

    Begrepp som måste användas är ju de som läraren använde vid genomgångar på lektionerna under kursens gång. Ta upp dina anteckningar från lektionerna och gå igenom dem.
    Det finns också bra genomgångar på Youtube. T.ex. https://www.youtube.com/watch?v=g0cBo2okJBI
    där en gymnasielärare går igenom Matte 1c på 28 minuter.
    1c är motsvarade men något svårare kurs, än 1b. Så om du tittar igenom presentationen och förstår det mesta av den, borde det räcka till att klara den muntliga delen av Matte 1b med godkänt resultat.

    Önskar dig stort lycka till! Kommer hålla tummarna för dig! :)
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : tack så .ycket
    • : jag har en fråga till. hur ska den tillväga ? Frågar läraren eller gör vi själva ?
    • Milla : Läraren ber dig förklara hur du tänkte när du räknade på olika uppgifter - för att säkerställa att du tänker på "rätt sätt". I vissa uppgifter kan man tänka på Olika sätt... och det finns ibland flera sätt att tänka och räkna på - som alla leder till rätt svar. Du skall då berätta vad du tänker när du löser matteuppgifterna.