olle
    Vet inte om jag ska välja NaNa eller NaSam. Jag har enkelt för fysik och matte och har ungefär 300 poäng, men är osäker på min inriktning. Vad är igentligen skillnaderna mellan NaNa och NaSam?

    1 Svar

    Helena SYV
    Hej Olle!
    På de allra flesta gymnasieskolor så väljer man sin inriktning först när man gått ett år på programmet. Jag vet inte hur det är på den skola som du ska gå på. Det kan underlätta om du vet vad du vill göra i framtiden, om du till exempel vill studera vidare till någonting efter gymnasiet som du behöver ha en viss behörighet till. På NaNa så får du med dig alla behörigheter. Det är viktigt att man har ett intresse för de naturvetenskapliga ämnena.
    På NaNa läser du Biologi 2,Fysik 2, Kemi 2 och Ma 4 (400 poäng) Om du väljer NaSam så läser du i stället Geografi 1, Samhällskunskap 2 och ett valfritt naturvetenskapligt ämne ( du kan alltså välja mellan Biologi 2, Kemi 2 och Fysik 2)
    Det finns också möjlighet att inom programfördjupningarna välja kurser som ger dig möjlighet till bredd och specialisering. Men det är olika på olika skolor vad man erbjuder för kurser där så det kan jag inte hjälpa dig med. Inom det individuella valet kan du också välja en del kurser som du är intresserad av eller behöver för eventuell behörighet. Helena