Lina

    Hej! Hur fungerar naturvetenskapligt basår på göteborgs universitet? om man inte klarar något ämne så kan man fortfarande bli godkänd men måste söka fristående kurs? Och vad innebär fristående kurserna? Kan man söka in till fristående kurs bara så för vem som helst, eller måste man ha läst deras naturbasår och då om man behöver så komplettera i kursen? Även räknas fristående kurs på universitet som endast för att bli behörig, eller räknas det då in i jämförelsetalet från gymnasieexamen?

    • Lina : Om jag exempelvis läser naturbasår på lunds universitet men inte klarar matten och fysiken men sedan söker till vår dessa fristående kurser i göteborg, får jag då fortfarande behörighet till att sedan söka vidare? eller måste jag ha klarat naturbasåret helt på lunds?
    • Milla :

      Jag har svårt att förstår vad du frågar om. Du skriver "om jag inte klarar matten och fysiken" och sedan "söker till vår dessa fristående kurser"... men om vi t.ex endast pratar om fysiken. I naturvetenskapliga basår brukar fysik1a och 2 ingå. och man läser fysik under höst och vår, på ett år. Så om du får underkänt i både fysik1a och 2, och vill på våren gå basterminen, så tror jag inte du blir behörig för att det krävs godkänt betyg i fysik1a.
      Man vet, dessutom inte, vilka kurser och program som kommer bli sökbara till VT24 (det kommer fastställas till första dagen i anmälningsperioden).

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    basår (och basterminer) på högskolor och universitet är så kallade "för"-utbildningar för att innehåll ligger mestadels på gymnasienivå men för att komma in måste man vara behörig till högskolestudier ... det är alltså "en underlig" utbildning som inte riktigt är gymnasial men definitivt inte universitetsutbildning heller... med andra ord FÖR-utbildning. Och olika lärosäten bestämmer själva:
    - om de ska erbjuda förutbildningar eller inte
    - och om vilka regler som gäller (förutom det att man måste vara allmänt högskolebehörig, alltså ha grundläggande behörighet).
    Alltså, ett lärosäte kan upphöra med att erbjuda basåret till nästa termin (det har hänt förut). Vad gäller "enskilda/fristående" kurser inom basåret, så kan ämnena läsas "ihop" utan att specifikt särskilja olika ämnen - det bestämmer lärosätet/institutionen och kanske ibland också enskilda lärare. Det går därför inte att ge ett generellt svar på din fråga. Du kan försöka få svar från studievägledare på de institutioner där utbildningarna ges, som din fråga gäller. Men jag är inte helt säker på att ens de kan svara för att upplägget till hösten kan ändras och ändringen kan införas sent, t.ex kan beslut om ändringar fattas veckan innan utbildningen startar... det är inte otänkbart att det kan bli så.
    Tanken med för-utbildningar (t.ex naturvet.basår på lärosätena) är att ge förkunskaper inför studier på det (samma) lärosäte och utformningen av basåret brukar passa inför vissa studier på just Samma Lärosäte; och tanken är också att man ska i första hand klara hela basåret med godkända resultat. Vad händer om man endast klarar delar av basåret? Jag tänker så här: den f d studerande har skaffat sig vissa Kunskaper och kan få betyg genom prövningar

    Studie- och yrkesvägledare