Sara

    Om man väljer natur kriminologi på Jensen i Uppsala måste man ha Engelska 7 eller är det en av kurserna man själv får välja att lägga till? För jag tror att om man väljer natur natur på Jensen så måste man ha Engelska 7.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    Jensen gymnasium i Uppsala kommer bjuda på livesänt öppet hus den 29 april 2021, information om det finns bl.a på gymnasieguiden.se/gymnasium/jensen-gymnasium-uppsala Jag råder dig att anmäla dig till det eventet.
    Angående läsa Engelska 7 (eller slippa läsa eng 7) på den skolan som du är intresserad av, länk ovan, eller på en annan gymnasieskola: kursen är inte obligatorisk och därför erbjuds i "mån av möjlighet"; kursen läses, om den läses, under årskurs 3 (så det är långt tills dess) och vilka icke-obligatoriska kurser som kommer erbjudas beror mycket på olika omständigheter: på förhand kan skolorna annonsera att de har för avsikt att erbjuda "sådana här":... en lista... på valbara kurser, men sedan kan situationen ändras (det kan t.ex uppstå lärarbrist och i så fall kan det bli stora ändringar i vilka kurser som erbjuds). På högskoleförberedande program på gymnasiet är engelska 5 och 6 obligatoriska kurser och därför måste erbjudas, men eng 7 är icke-obligatorisk kurs och därför "kan erbjudas" men behöver inte... och även om kursen ingår i vissa "paket" som skolan på förhand har skapat, men eleven vill inte läsa den kursen, så finns det ofta möjlighet att byta ut den mot en annan kurs, som eleven i stället vill läsa. Hur som helst blir det en "senare fråga" inför årskurs 3, alltså för dagens gymnasieväljare blir det en aktuell fråga om 2 år (och på den tiden kan även dina önskemål ändras och du kanske tänker på lite annat sätt än du gör idag).

    Studie- och yrkesvägledare