Ali
    Hej! Jag har läst naturkunskap 1b och 2b och undrar ifall det motsvarar Kemi 1 och fysik 1. Det är så att man behöver grundläggande behörighet samt Matematik 3c, Fysik 2, Kemi 1 för ingenjörprogrammet som jag vill gå på.

    Räcker det med att bara läsa till fysik 2? Då jag har betyg i Naturkunskap 1b och 2b?

    Tack

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ali!
    Naturkunskap ersätter inte kurser i fysik och kemi.
    Du behöver betyg i Matematik 3c, i Fysik 2 och i Kemi 1.
    Betyg kan du skaffa genom att LÄSA de kurser eller genom att göra PRÖVNINGAR i dem.

    Om Prövningar kan du läsa här:
    http://www.fragasyv.se/info/provning

    Det där med ersättningsmöjligheter för vissa kurser så kan man slippa läsa Naturkunskap i fall man redan sedan innan har betyg i fysik, kemi och biologi (alla de tre ämnen tillsammans). Men det funkar inte tvärtom, tyvärr.

    Jag hoppas du nu fick svar på din fråga. Är du fortfarande osäker, kan du kontrollera mitt svar genom att kontakta Studievägledare på den högskola eller universitet där du vill läsa sen.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA