Eleonor
    Jag ska snart börja gymnasiet och funderar på att gå musik. Men det har hänt att jag har funderat på att bli läkare också. Så när jag kollar vad för slags behörighet som behövs står det att jag behöver läsa bl.a. biologi/kemi/fysik 2, och programmet jag vill läsa har Naturkunskap 2. Är det här samma sak eller är det olika? Kan jag bli läkare ändå fast jag inte läser NA?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, Naturkunskap 2 räcker dessvärre inte om du vill gå Estet med möjlighet att söka en läkarutbildningen efteråt. Naturkunskap 2 kan ibland valideras som kemi/fysik/biologi 1.

    Det du kan göra om du vill gå Estet är att kolla med skolor om du har möjlighet att komplettera med två mattekurser till Matte 2b+3b under gymnasietiden. Då är du efter gymnasiet behörig att söka ett Naturvetenskapligt basår på högskolan och där komplettera med all resterande matte och no som du behöver. Läs mer om det Naturvetenskapliga basåret på Stockholms universitet här; http://www.science.su.se/utbildning/utbildning-p%C3%A5-grundniv%C3%A5/bas%C3%A5r/naturvetenskapligt-bas%C3%A5r-1.34606

    /Lena, Syv