Ida

    Hej! Har tänkt att söka till lärarprogrammet. I första hand hade jag tänkt ämneslärare åk 7-9 i hem och konsumentkunskap. I andra hand grundskolelärare åk 1-3, men har fråga om behörighet? Har alla behörighet förutom naturkunskapen då jag har naturkunskap 1a1 och naturkunskap 2. Kompletterar då naturkunskap 2 till 1b? Finns det någon annan stad förutom göteborgs universitet som har hem och konsumentkunskap som första ämne? Mvh Ida Karlsson

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ida,
    eftersom gymnasial kurs naturkunskap 2 bygger på kursen naturkunskap 1b, är det alltså en Överliggande eller Högre kurs (Hänvisning: Skolverket.se) och det betyder att om du har godkänt betyg i naturkunskap 2, då är du behörig till de utbildningar som för särskild behörighet kräver naturkunskap 1b.
    Däremot kan jag inte ge ett svar på din andra fråga om vilka lärarhögskolor som har Hem- och konsumentkunskap som första ämne. Utbildningsutbud förändras. Vilka utbildningar som blir på svenska lärarhögskolorna sökbara till höstterminen 2023 kommer att fastställas helt och hållet till första dagen i anmälningsperioden, alltså till mitten av mars 2023. Vänd dig gärna till studievägledare på lärarhögskolorna. Om någon har förhandsinformation och kan ge dig svar på frågan om ämneskombinationerna inom lärarutbildningarna, så är det i första hand studievägledare på lärarhögskolorna.