Eleonor
    Hej!
    Jag är jätteosäker på vilket program jag vill gå. Själv älskar jag musik och det är verkligen något jag brinner för och har därför sökt lite olika musikprogram, men jag är samtidigt en sån som älskar matte och känner att Naturvetenskapsprogrammet är det enda programmet där jag får så mycket matte som jag vill ha.. Däremot känns det som att ingen av dem riktigt passar mig pga att det är mycket plugg på natur och konkurrens som gör att jag kanske inte får så bra betyg + kanske blir ett sociala självmord, utan liv utanför skolan och helt enkelt tråkigt i skolan. Sen på Musik stängs så många portar och behörigheter till jobb som jag senare kanske vill jobba inom och att det inte är lika seriöst plugg så jag kanske inte blir så stimulerad utav och av att gå med "oseriösa" människor som själva kanske inte gillar att plugga som drar ner mig + att det kanske blir konkurrens. Det kan ju också bli tvärtom att jag får rätt sorts människor kring mig på natur + otråkigt och att på musik kommer jag att ha roligt med andra som har samma intresse och får uttrycka mig mer + utvecklas inom det jag älskar och nå bra betyg.. Dessutom vet jag inte ett enda gymnasium som intresserar mig eller som sticker ut från de andra... Vad ska jag göra?
    • : Jag ska välja snart och jag har EXAKT SAMMA PROBLEM. Vad valde du? Skulle gärna sms om hur de gick osv :))
    • Anna : Var bor du Ellen, i vilken del av Sverige? Det finns Särskilda varianter av utb - t.ex Naturvetenskapsprogrammet med MUSIK men tyvärr inte på så många olika gymnasieskolor. Vi kan tipsa om gymnasieskolor där den möjlighet finns, dvs att kombinera NA med Musik. Du är välkommen att ställa en egen fråga! :)
    • Anna : OBS! Eleonor ställde fråga och fick svar för ca 2,5 år sedan. Det är inte säkert hon ser din kommentar och svarar. Jag hoppas hon svarar, men du kan också ställa en egen fråga till oss, så ska vi försöka hjälpa dig! :)
    • : Hej Ellen! Oj vad kul att du hittade min gamla fråga, ska försöka svara på så mycket som möjligt! Jag valde tillslut Naturvetenskapsprogrammet eftersom jag bara kunde få all den matte jag ville ha via natur och då jag kunde lära mig all den musik jag ville på så många andra sätt än bara på musikprogrammet. Idag är jag nöjd över valet och sjukt stolt över att kunna kalla mig en "naturare"! Jag har verkligen fallit för naturvetenskapen, lärt mig så väldigt mycket om världen och bara allmänt blivit smartare eftersom hjärnan alltid är igång. Ifall du gillar att tänka, såsom du säkert gör ifall du gillar matte, så tror jag absolut du passar för programmet. Det finns dock två saker jag har lärt mig: 1. Okej visst, naturvetenskapsprogrammet innehåller väldigt mycket matte, speciellt om man som mig läser matte 5 + matte specialisering, men man får inte glömma kemin, biologin och fysiken också. Man måste plugga lika mycket om inte mer till dem, så du bör helst ha ett intresse för även de ämnena (: 2. Det som egentligen spelar störst roll är framförallt skolan du väljer och hur lärarna är. Har du bra lärare kommer du tycka det är kul och det kommer bli lätt, svårare än så är det inte. Du behöver då bara hänga med på lektionerna, fråga läraren ifall du inte förstår och sen slipper du plugga så mycket. Så gå gärna på öppna skoldagar på de gymnasium du är intresserad av och prata med elever därifrån! Mycket spelar även roll på klassen men det kan man omöjligt veta om i förtid. Sen angående det här med att det blir konkurrens om betygen tycker jag inte det stämmer, inte på min skola åtminstone och jag går ändå på en av de populäraste i Stockholm. Man hjälps snarare åt tycker jag. Mina betyg är sen helt okej, jag har inte A i allt men är inte oroad då man kan läsa upp till ett högre betyg senare, eller satsa på högskoleprovet. Det är verkligen inte ett social självmord om du lär dig planera och natur är allt annat än tråkigt! Och om det här med människorna så går det inte att förutse hur dem kommer vara, men det är ganska stor sannolikhet att du kommer träffa flera studiemotiverade på natur med tanken på vilka poäng som genomsnittligen krävs för natur. Välj gärna musik som individuellt val så kommer du lära känna lite "estetmänniskor" också (gjorde detta själv och det funkade superbra). Men så du vet, ifall du väljer estet så stängs inte alla portar föralltid, det finns exempelvis naturvetenskapligt basår och komvux. Det är bara det att det kan vara skönt att bli klar med det på gymnasiet. Fråga gärna fler frågor så ska jag svara så gott jag kan! :D /Eleonor
    • Mikael : Tack så mycket Eleonor för ditt svar och för att du delar med dig av dina erfarenheter! ;)
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Therese SYV på Haganässkolan
    Hej
    Har du varit på studiebesök på någon skola i närheten av dig som du kan tänka dig gå på? Har du tänkt på någon annan inriktning eller det är bara dessa två som gäller?

    Många frågor härifrån!!

    Följ ditt hjärta så blir det nog rätt

    Mvh Therese
    • : Jag har varit på nästan alla som jag har sökt men ingen av dem är särskilt lockande, bor dessutom i Stockholm.
    • : jag kollade på lite andra program också, men eftersom jag inte gillar SO speciellt mycket och gillar mer NO och musik så är det mest dem som intresserar mig