Tina
    'Hej! jag är lite tveksam om jag ska välja natur eller samhällsvetenskap,jag har hört att det finns naturvetenskap och samhällsvetenskap.Vad innebär det? läser man mest natur eller samhällsvetenskap? vad kan man bli i framtiden? '

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, du kan läsa ett Naturvetenskapligt program med samhälle som inriktning. Det är dock i botten ett Naturvetenskapligt program där man läser väldigt mycket matte i hög takt tillsammans med fysik, kemi och biologi. Dessa är huvudämnena så du ska först och främst känna att du gillar dom bäst. Inriktningen Samhälle innehåller endast en Geografikurs och en extra Samhällskurs så det är inte jättemycket mer av samhällskunskap om man jämför med Samhällsvetenskapliga programmet. Fundera vad du vill läsa mest av.

    Det är svårt att göra en lista på alla yrken som du kan utbilda dig till här men några exempel från Natur kan vara läkare, forskare, tandläkare, veterinär, apotekare, biolog. Här kommer lite fler förslag http://www.arbetsformedlingen.se/yrkena-o?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesOmrade.aspx%3FiYrkeOmradeId%3D14&sv.url=12.78280711d502730c1800072#Yrkeslista

    /Lena, Syv