Lin

    Hej! Jag går sista år på gymnasiet naturvetenskapsprogram, jag har godkända betyg I Matematik 4, Kemi 1, Fysik 1 och Fysik 2 men inte i kemi 2. Kemi 2 är behörighet för det program jag vill söka till på universitet. Kan jag komma in på Naturvetenskapligt basår i Göteborgsuniversitet om jag har F i kemi 2? Är det också garanterat att man få plats efter basåret?

    • Anna :

      Läs gärna info på utbildning.gu.se/basår och kontakta studievägledare på den utbildningen, kontaktuppgifter finns på webbplatsen, länk ovan.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lin,
    som jag tolkar info på utbildning.gu.se/basår så borde det inte vara ngt hinder att komma in på basåret pga F i kemi2 och att man (om man med godkända resultat genomgår basåret) får plats på Något av följande program på GU (inte nödvändigtvis på just det programmet som du i första hand vill komma in på):

    Biologi, kandidatprogram

    Biomedicinska analytikerprogrammet

    Datavetenskapligt program

    Fysik, kandidatprogram

    Geovetenskap, kandidatprogram

    Kemi, kandidatprogram

    Marin vetenskap, kandidatprogram

    Matematikprogrammet

    Miljövetenskap med inriktning naturvetenskap, kandidatprogram

    Molekylärbiologi, kandidatprogram

    Receptarieprogrammet/Farmaci

    Sjukhusfysikerprogrammet.

    Men du får gärna kontrollera info genom att ställa frågor till personal som jobbar med det programmet. Basåren är nämligen "Speciella utbildningar"/förutbildningar: varje lärosäte får självt bestämma om basår erbjuds och villkor för antagning och om ev.platsgaranti. Och lärosätet kan också ändra villkor - det som gällde förra terminen kanske inte gäller nästa termin. Alltså, måste vi hänvisa till info på lärosätets egen webbplats + ger råd att vid frågor, ställa dem till personal som jobbar just med den utbildningen.
    Väligen
    ANNA