Gustaf
    Hej!

    Jag läser just nu tredje året på ekonomilinjen på ett gymnasie i Göteborg.

    Och nu är jag fundersam över vad jag faktiskt vill göra.

    Jag läser matte 3, men saknar som kemi 1, 2 biologi 1, 2 fysik 1, 2 och matte 4 för att få behörigheten att söka läkarprogrammet.

    Om vi nu säger att jag läser ett naturvetenskapligt basår på Göteborgs Universitet, som ingår just de här kurserna blir jag ju som sagt behörig för att söka läkarprogrammet.

    Men min fråga är således: Mot vilka kvotgrupper kommer jag prövas i efter mitt basår? Är det med alla andra som tentat upp sina betyg?

    Tack på förhand för svar!
    • Peter : Jag har ett "nytt" förslag och har nu skrivit ett nytt svar på din fråga.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Gustaf!

    Se om BioIogi ingår i det tekniska Basåret på ChaImers, jag tror inte de Iäser BioIogi där... :) och du behöver även godkända betyg i bioIogi 1 och 2.

    Ang. viIken urvaIsgrupp du kommer att prövas i - så är det BII, kompIetteringsgruppen, men med det Meritvärdet som du får på ditt Examensbevis från gymnasiet. Men om du t.ex Iäser det tekniska basåret på ChaImers och bioIogi på Komvux  - då kommer betyg som du Iäser på komvux räknas in i ditt jämföreIsetaI.

    VänIiga häIsningar

    JuIia SYV

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Gustaf,

    jag tänker på en sak - om det inte är smartare att gå om åk2 på Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap, d v s att du undersöker möjlighet att byta nu, förlora ett år - byta till NA, natur, alltså. Det är inte din rättighet, men om det finns plats på NA, naturvetenskap - och rektor tar in dig samt fattar beslut om individuellt anpassat program, så att du t.ex kan ta in matte 2b in i examen från naturvetenskapsprogrammet. Det är inte en sjäIvkIar Iösning, och du kanske inte viII gå om ett år på gymnasiet, men jag tänkte att jag ändå vill nämna det alternativet för dig.

    Fördelar som jag ser det är att

    1. du får med dig de kurser du behöver för behörighet till läkarutbildningen

    2. du prövas i BI urvalsgruppen (icke-kompletteringsgruppen), om du får Examensbevis från gymnasiet där alla behörighetsgivande kurser ingår i examensbeviset, i stället för att du ska komplettera efter gymnasiet och prövas i BII, kompIetteringsgruppen

    3. du kommer ändå spendera ett år efter gymnasiet på att komplettera, så det blir inte någon "omväg" direkt. "Mitt alternativ" tar inte längre tid -  utan samma tid, ett extra år.

    Du förlorar inget om du frågar rektor på Naturvetenskapsprogrammet, om det finns ledig plats i åk2. Finns det inga lediga platser, då kan du inte byta. Om plats finns, kan du fråga om du skulle kunna byta. Även om du får Ja från rektor, kan du ändå stanna där du är nu, på ditt nuvarande program - ingen kan tvinga dig att byta, om inte du själv vill. Det är alltså inte farligt att fråga.

    Bästa hälsningar

    Peter SYV