Hej! Har precis avslutat studier på gymnasiet, läst samhällsvetenskapsprogrammet. Nu ska jag komplettera mina naturvetenskapliga ämnen för att sedan ha behörighet att söka på universitetet. Min fråga är; var är det bäst att läsa ett naturvetenskapligtbasår? Folkhögskola eller högskola? Förstår att det är två olika urvalsgrupper? B2 om jag läser på högskolan och BF om jag läser på folkhögskolan? Kan tillägga att garantiplatsen som ges på högskolan är inte den utbildning jag sedan till utbilda mig till, så just det spelar i detta läget igen roll. Tack på förhand
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32151 frågor besvarade.
Naturvetenskapligtbasår?
1 Svar
Hej,
om du har examensbevis från gymnasiet eller från komvux och endast kompletterar för särskild behörighet på en folkhögskola, så kommer du inte prövas i BF-urvalet.
I BF-uvalet prövas sökande med Omdöme om grundläggande behörighet som man läser till på en allmän kurs på en folkhögskola.
Du kommer behöva läsa på naturvet.basår, som är en annan typ av utbildning än allmän kurs. Så BF-urvalet blir det för dig inte. :)
I båda fallen, efter nat.vet.basår på högskolenivå eller på en folkhögskola kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen med det meritvärde som du får på dina betyg som ingår i ditt examensbevis.
******
Skulle du däremot komplettera på komvux, så skulle du fortfarande prövas i BII, men med förändrat meritvärde (för att betygen i kurserna som krävs för behörighet, t.ex fysik 2 och matematik 4 kommer räknas in i ditt jämförelsetal och med det också påverka ditt meritvärde - och på så sätt kan du både sänka och höja ditt meritvärde, beroende på hur höga betyg du får i kurser på komvux som krävs för särskild behörighet). Även betyg från prövningar påverkar på samma sätt som studier på komvux.
Frågor och svar taggade med 'byggprojekt' (1 st.)
-
Tips på SYO insats i kombination med byggprojekt?
Hej Fraga SYV Skulle vara väldigt tacksam om jag kunde få lite hjälp av er med förslag / ideer kring övningar / powerpoint eller annat nyttigt man kan genomföra ute i klass med elever i årskurs 8. Tanken men denna insats är att koppla studie- och yrkesvägledning samt det stundande...
Det jag direkt tänker på är olika yrken som samarbetar för att huset ska bli av - från arkitekt till besiktningsman - endast >>/byggnadsarbetare kan man räkna upp... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga