Lovisa

    Hej! Jag går i nian och funderar över gymnasievalet. Jag upplever att många människor beskriver NA som extremt svårt och att man måste plugga flera timmar om dagen. Jag har väldigt lätt för mig i skolan och jag har nu sedan en termin tillbaka A i alla ämnen. Min fråga är dels om det är så att många hetsar och driver på att det är svårt på NA? Sedan undrar jag även, jag tycker om matte och de naturvetenskapliga ämnena, förutom att genomföra laborationer. Kommer det att medföra problem? Jag har alltid haft det lätt i skolan och jag vet därför inte vilka mina starkaste ämnen är, så jag väljer mellan Sam - juridik och NA. Har Ni några tips hur man ska tänka kring det sistnämnda, hur man ska tänka när allt är ungefär lika intressant och lika lätt? Tack på förhand!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa! Man kan välja gymnasieprogram utifrån vad man vill göra efter gymnasiet- t.ex om man vill bli läkare, veterinär eller biolog, då väljer man NA inriktning Naturvetenskap men om man vill läsa vidare för att bli åklagare, advokat eller domare då är det bättre att välja EK/juridik för att man kan få redan på gymnasiet börja läsa juridik...

    Studie- och yrkesvägledare
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa! Man kan välja gymnasieprogram utifrån vad man vill göra efter gymnasiet- t.ex om man vill bli läkare, veterinär eller biolog, då väljer man NA inriktning Naturvetenskap men om man vill läsa vidare för att bli åklagare, advokat eller domare då är det bättre att välja EK/juridik för att man kan få redan på gymnasiet börja läsa juridik...

    Studie- och yrkesvägledare