SYV

    Hej! Min fråga gäller en nyanländ elev, bott i Sverige ca 6 månader. Eleven hade höga betyg i hemlandet och är väldigt duktig i skolan samt ambitiös. Eleven gjorde själv en uppskattning av vad hen tror meritvärdet kommer bli nu under HT. Uppskattade det till 230 meritvärde. Detta är inget som är säkert men säger ganska mycket om att eleven har höga ambitioner trots lite tid i Sverige. Hjälp mig förstå det mest gynnsamma alternativ för denna elev. OM eleven inte lyckas få ett E i Sv - vilken av IM inriktningarna är mest lämpat? Mitt resonemang är att just denna elev hade blivit oerhört demotiverad på språkintro. Ind alternativ kan det vara något? Där kan man ju läsa gy ämnen som man sedan kan tillgodogöra sig när man börjar på det nationella programmet. Men hur funkar detta rent praktiskt när eleven egentligen ska ha det ämnet hen redan har klarat av, vad gör hen då? Håltimme? Kan den tiden bytas ut med ett annat ämne? Tacksam för tips. Vänliga hälsningar

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, 

    https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV eller på ett nationellt program kan man inte komma in på utan godkänt betyg i Svenska eller SAS men även om hen får godkänt i SAS ”med nöd och näppe ” så kanske det blir en ”björntjänst” då eleven kommer inte förstå ämnena på djupet pga bristande svenska ...

    Kan hen bra engelska? IB i så fall? 
    Individ. Alternativ är det rektor som fattar beslut om; egentligen är det utb för några mycket speciella fall: t.ex när eleven lider av grav depression eller om det förekommer svåra sociala omständigheter i kombination med grav dyslexi och eller dyskalkyli. Platserna på indiv.alt är mycket dyra pga stor personaltäthet och elever kan kombinera studier på olika nivåer med praktik och även individuell undervisning med speciallärare kan ingå. Studieplan på IA utformas individuellt för varje elev. 
    Prata med rektorn på IA, men jag tror inte att just den eleven kommer skrivas in där. 
    Och ännu ett alternativ är Yrkesintro. 
    Språkintro har olika elever och många av dem är jätteduktiga och ambitiösa!

    Studie- och yrkesvägledare
    Daniel SYV

    Hejsan,
    jag har tidigare jobbar som SYV på IM och bl.a hade elever på Individuellt alternativ; Kika gärna på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA - vad jag kan berätta av de personliga erfarenheter, så hade vi följande elever inskrivna på den utbildningen /några av dem var till och med Behöriga till nationella program och t o m påbörjade läsa på de nationella programmen men det gick inte vidare bra där, så beslut fattades av utbildningsförvaltningen i samråd med kurator och skolläkare att skriva in dem på Individ.alternativ i stället/:
    - en elev med svår socialfobi; hen fick hemundervisning och kom till skolan en till 2 ggr/vecka i sällskap med sin vårdnadshavare för att ha en individuellt lektion med en lärare, alltså satt de på lektioner 3 personer: eleven, läraren och elevens vårdnadshavare - den eleven träffade, så vitt jag vet, inga andra elever, över huvudet taget;
    - en annan elev med bipolär diagnos men som vägrade ta mediciner (eller glömde... ); när hen tog medicinerna gick hen till skolan men annars så "försvann" hen i månader... och förklaringen vi fick var att hen kände sig frisk och tyckte därför medicinera inte behövdes; men hamnade sen i djup depression...
    - en tredje elev med svår "torgskräck" och tvångstankar;
    - en fjärde elev som kom in på ett nationellt program (högskoleförberedande) men så var hen så känslig att hen kände sig kränkt så fort ngn tittade åt hens håll... de elever som hälsade upplevde hen hälsade på fel sätt; och de som inte hälsade - föräktade henom, tyckte hen... så hen var väldigt ledsen hela tiden och det kändes som om ingen annan person kunde göra rätt mot henom... kurator och rektor kom då fram till att hen skulle gå i en väldigt liten grupp på Individ.alternativ 2-3 halvdagar i veckan och resten - testa praktik på olika ställen... man fick byta praktikplats typ varje vecka för hen kände sig kränkt där också.
    _________
    Så, utifrån de erfarenheter jag har som SYV på IM, så känns det inte som att Individ.alternativ skulle vara rätt utbildning för den eleven som du skriver om i din fråga.
    Jag håller, för övrigt, men Milla SYV om att det på språkintro finns många olika sorters elever: många av de med höga ambitioner och som kan väldigt mycket inom alla ämnen, förutom svenska (och ibland halkar även engelskan efter...) men inom andra ämnen kan de flesta eleverna rätt så mycket och kämpar för att snabbt lära sig svenska och läsa vidare.

    Gör studiebesök med "din elev" på Språkintro! Kanske t o m boka "skuggning" på språkintro... nu blir det inte exakt samma elever nästa år på språkintro; men ta kanske kontakt med andra syvar på grundskolorna i samma kommun - så får ni se vilka elever som ni har på de olika grundskolorna som kanske passar till Språkintro.....

    Hälsningar
    D:

    • : Tack snälla. Bra information som ger en förståelse för hur ett ind alt program kan anpassas utifrån diverse problematik. Tack!

    Frågor och svar taggade med 'eu ' (5 st.)

    • Marie

      Tandhygienist till tandläkare?

      Hej! Finns det något land i EU som erbjuder en vidareutbildning från tandhygienist till tandläkare? Om ni inte vet, vem kan jag vända mig till för att få information?

      Anna: : Hej Marie,jag undrar om du menar med Svensk utbildning till tandhygienist eller med utbildning från deras eget land? Det är inte säkert att utbildning till tandhygienist finns i olika länder. Yrket kan i... Läs hela svaret
    • elev

      intensivsvenska för forskare?

      Hej! Det finns en elev som studerar nu SFI 3C och är forskare/professor i botten. Har studerat i Italien och jobbar på heltid på Karolinska med stamceller och så vidare på råttor. Men nu vill han arbeta med människor. Det som hindrar honom att få det jobbet är då svenska. Det finns stöd...

      Mikael: : Hej Amina, det är bra att eleven som läser SFI och som i grunden är forskare, har stora ambitioner. Dock är det så att alla har inte fler än 24 timmar om dygnet och det är viktigt att ha tid... Läs hela svaret
    • Melina

      Läsa ekonomi utomlands-vad gäller? Finns det högskoleprogram om EU?

      Hej min största dröm är att arbeta inom ekonomi avdelningen på någon internationell organisation/företag som främst behandlar samhälls frågor , som t.ex. EU eller Rädda barnen då jag i framtiden vill jobba inom ekonomi men samtidigt ha ett jobb där man hela tiden analyserar samhället. Jag läser...

      Anna: : Hej Heli, det är bra att du är ute i god tid, men det kanske är ändå lite för tidigt att planera i detalj. Du kan söka till eftergymnasiala... Läs hela svaret
    • Jan

      Europass, vad är det får något?

      hej SYV! Min bror går på ett yrkesprogram och är snart klar med gymnasiet. De sa på hans skola något om att de som vill kan få Europass... men vad är det för något? Tack på förhand!

      Mikael: : Hej Jan! Om Europass (för elever som har gått på ett yrkesprogram och uppnått kraven för gymnasieexamen) kan man läsa på Skolverkets hemsida, här får du... Läs hela svaret
    • Nur

      Plugga i Turkiet?

      Hej! Så vitt som jag vet kan vi svenskar plugga i länder inom EU utan några helst problem (universitet), men om vi vill plugga i USA så måste vi göra testet SAT och ACT, men hur ser det ut för Turkiet?

      Mikael: : Olika skolor kan kräva olika saker och det bästa är om du kontaktar den skola som du vill läsa på med frågan om vad de kommer att kräva för förkunskaper i olika ämnen.

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga