Hej! Min fråga gäller en nyanländ elev, bott i Sverige ca 6 månader. Eleven hade höga betyg i hemlandet och är väldigt duktig i skolan samt ambitiös. Eleven gjorde själv en uppskattning av vad hen tror meritvärdet kommer bli nu under HT. Uppskattade det till 230 meritvärde. Detta är inget som är säkert men säger ganska mycket om att eleven har höga ambitioner trots lite tid i Sverige. Hjälp mig förstå det mest gynnsamma alternativ för denna elev. OM eleven inte lyckas få ett E i Sv - vilken av IM inriktningarna är mest lämpat? Mitt resonemang är att just denna elev hade blivit oerhört demotiverad på språkintro. Ind alternativ kan det vara något? Där kan man ju läsa gy ämnen som man sedan kan tillgodogöra sig när man börjar på det nationella programmet. Men hur funkar detta rent praktiskt när eleven egentligen ska ha det ämnet hen redan har klarat av, vad gör hen då? Håltimme? Kan den tiden bytas ut med ett annat ämne? Tacksam för tips. Vänliga hälsningar
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31919 frågor besvarade.
Nyanländ, duktig i skolan- vad är bäst för mig?
2 Svar
Hej,
https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV eller på ett nationellt program kan man inte komma in på utan godkänt betyg i Svenska eller SAS men även om hen får godkänt i SAS ”med nöd och näppe ” så kanske det blir en ”björntjänst” då eleven kommer inte förstå ämnena på djupet pga bristande svenska ...
Kan hen bra engelska? IB i så fall?
Individ. Alternativ är det rektor som fattar beslut om; egentligen är det utb för några mycket speciella fall: t.ex när eleven lider av grav depression eller om det förekommer svåra sociala omständigheter i kombination med grav dyslexi och eller dyskalkyli. Platserna på indiv.alt är mycket dyra pga stor personaltäthet och elever kan kombinera studier på olika nivåer med praktik och även individuell undervisning med speciallärare kan ingå. Studieplan på IA utformas individuellt för varje elev.
Prata med rektorn på IA, men jag tror inte att just den eleven kommer skrivas in där.
Och ännu ett alternativ är Yrkesintro.
Språkintro har olika elever och många av dem är jätteduktiga och ambitiösa!
Hejsan,
jag har tidigare jobbar som SYV på IM och bl.a hade elever på Individuellt alternativ; Kika gärna på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA - vad jag kan berätta av de personliga erfarenheter, så hade vi följande elever inskrivna på den utbildningen /några av dem var till och med Behöriga till nationella program och t o m påbörjade läsa på de nationella programmen men det gick inte vidare bra där, så beslut fattades av utbildningsförvaltningen i samråd med kurator och skolläkare att skriva in dem på Individ.alternativ i stället/:
- en elev med svår socialfobi; hen fick hemundervisning och kom till skolan en till 2 ggr/vecka i sällskap med sin vårdnadshavare för att ha en individuellt lektion med en lärare, alltså satt de på lektioner 3 personer: eleven, läraren och elevens vårdnadshavare - den eleven träffade, så vitt jag vet, inga andra elever, över huvudet taget;
- en annan elev med bipolär diagnos men som vägrade ta mediciner (eller glömde... ); när hen tog medicinerna gick hen till skolan men annars så "försvann" hen i månader... och förklaringen vi fick var att hen kände sig frisk och tyckte därför medicinera inte behövdes; men hamnade sen i djup depression...
- en tredje elev med svår "torgskräck" och tvångstankar;
- en fjärde elev som kom in på ett nationellt program (högskoleförberedande) men så var hen så känslig att hen kände sig kränkt så fort ngn tittade åt hens håll... de elever som hälsade upplevde hen hälsade på fel sätt; och de som inte hälsade - föräktade henom, tyckte hen... så hen var väldigt ledsen hela tiden och det kändes som om ingen annan person kunde göra rätt mot henom... kurator och rektor kom då fram till att hen skulle gå i en väldigt liten grupp på Individ.alternativ 2-3 halvdagar i veckan och resten - testa praktik på olika ställen... man fick byta praktikplats typ varje vecka för hen kände sig kränkt där också.
_________
Så, utifrån de erfarenheter jag har som SYV på IM, så känns det inte som att Individ.alternativ skulle vara rätt utbildning för den eleven som du skriver om i din fråga.
Jag håller, för övrigt, men Milla SYV om att det på språkintro finns många olika sorters elever: många av de med höga ambitioner och som kan väldigt mycket inom alla ämnen, förutom svenska (och ibland halkar även engelskan efter...) men inom andra ämnen kan de flesta eleverna rätt så mycket och kämpar för att snabbt lära sig svenska och läsa vidare.
Gör studiebesök med "din elev" på Språkintro! Kanske t o m boka "skuggning" på språkintro... nu blir det inte exakt samma elever nästa år på språkintro; men ta kanske kontakt med andra syvar på grundskolorna i samma kommun - så får ni se vilka elever som ni har på de olika grundskolorna som kanske passar till Språkintro.....
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'behörighet till högre studier' (6 st.)
-
arabiska (moderna språk) ?
Hej, Jag har hört att arabiska som modern språk 3 och 4 ger 1,5 merit poäng., men problemet är att min kommun har inte dessa kurser tillgängliga i gymnasiet utan jag ska läsa dem i Komvux efteråt. Hur kommer dem adderas om jag har ändå läst...
Hej,det är två Olika situationer:om du går ut gymnasiet med Examensbevis (uppfyller kraven och får ut gymnasieexamen) då kan du sedan inte ta bort eller byta ut några kurser ur ditt examensbevis. I... Läs hela svaret -
Vilket syfte ska jag välja i min komvux ansökan?
Jag läser just nu en naturvetenskaplig kandidat på universitetet men vill läsa några fristående kurser som kräver fysik 1a/ fysik 2. Jag har sedan innan bara läst Naturvetenskap 2 och en grundläggande 30hp kurs med en del fysik då mitt...
Hej,om du när du söker kurser på komvux väljer "Annat syfte" då hoppas jag det finns plats för "fri-text" där du kan förklara ditt syfte. Om... Läs hela svaret -
hjälp angående gymnasiet ?
Hej! Jag har några frågor angående mitt gymnasieval. Jag går nu första året på naturvetenskapsprogrammet och måste nu välja inriktning. Jag funderar på att välja natur natur då jag vill bli tandläkare men har hört...
Hej Dimah,du står inför ett val av inriktning på NA. Se i Programplanen för NA vad skillnaden mellan inriktningarna är: gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA/programplan/Programplan_NAVad gäller... Läs hela svaret -
Läst på Folkhögskola i 6 månader?
Hej jag har läst en termin på folkhögskola alltså 6 månader, jag har arbetat i 5 år. För att bli behörig till högre studier vad gör jag då? Vad kan jag komplettera med ?
Hej Yus,enligt info på antagning.se/sv/Det-har-gäller - så krävs det Godkända betyg (lägst E) i vissa kurser & folkhögskolorna sätter ju inte betyg, utan ger Omdöme.... Läs hela svaret -
Kan ni hjälpa mig?
Hej! Jag har precis gjort min första dag på 3året på frisör programmet och jag har ärligt talat inte en aning om vart jag ska ta vägen. Redan i när 1an var slut kände jag att jag inte ville gå denna utbildning mer, men var för skoltrött för att gå om och tänkte då istället att det blir bättre i...
Hej Louise, det är en olycklig situation när du upplever att du trivs så pass dåligt på din nuvarande utbildning... ...och du har pratat med SYV och rektor på din skola. Du fick svar att det ej... Läs hela svaret -
matematik 3550S?
Hej! Jag funderar på att börja läsa till fastighetsförmedlare. Jag är osäker på om jag har studerat tillräckligt med matematik för att få behörighet. Jag läste humanistisk linje på gymnasiet mellan åren 1992-1995. I mitt betyg står det matematik SE och koden 3550S. Vilken nivå innebär det med...
Hej! Nu fick vi svar för en sakkunnig att din mattekurs motsvarar matte 2 a,b eller c. Dvs du saknar behörighet i matte till fastighetsmäklarprogrammet. Du behöver läsa matte 3 på komvux eller göra... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga