Pontus
    Jag är nu i Juni examinerad i utbildningen Internationella samhällsstudier, inriktning politik och samhällsanalys, och undrar vilka jobb möjligheter som finns?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Pontus,

    du har säkert sett att på utbildningens egen webbplats står det bl.a följande:

    Karriär

    Den växande internationella arbetsmarknaden, både i andra länder och i Sverige, ger dig möjlighet att arbeta med utredningar, planering, kontaktskapande och relationer inom såväl svenska som europeiska och internationella organisationer, förvaltningar och företag.
    *****
    Har du försökt få svar på din fråga hos studievägledare på institutionen där utb.ges och hos dina lärare och utbildningsansvariga t.ex programrektor?

    En möjlighet som jag tänker på är att sikta på att bli högskolelärare och/eller forskare inom det aktuella kunskapsområde.
    En annan - söka jobb där kravet är "treårig högskoleutbildning" med i princip vilken som helst inriktning på studierna, exempel på sådana jobb: Arbetsförmedlare, Studiestödsutredare, utredare på en myndighet till exempel - på FK.

    Jag tänker också på att kommuner brukar ha en eller flera personer som jobbar med ansökningar om EU-projekt/bidrag. Arbetstitlar kan variera - man t.ex kallas för en "medarbetare", "planeringsledare" eller projektcoordinator mm och m.fl. Din utbildning kan, enligt min mening, passa till att jobba inom det område, men jag är inte expert på det. :) Du är mycket mer expert på vad din utbildning innehåller och var man kan passa att jobba med den utb.!

    Allmänt så kan man
    - kika på jobbannonserna och söka de jobben där du tycker din utbildning passar
    och samtidigt
    - skicka intresseanmälan (spontanansökan) till alla de organisationer där du vill jobba, även om de just nu inte söker ngn att anställa (för att anställningsbehovet kan uppstå plötsligt, men i annat fall så kanske du kan gå på praktik hos dem - jag känner till några, minst tre fall, då folk efter en kort praktik, t.ex 4-5 veckor - fick jobb: på kommunen, på en myndighet och på ett litet privat företag - inom olika yrken men det gemensamma i alla de fallen var att arbetsgivare hade inga annonser "ute" men att efter kort praktik kunde ändå anställa - det säger mig följande: att anställningsbehovet kan uppstå rätt så plötsligt eller så vågar inte arbetsgivare anställa utan att ha "testat" personen - och praktik är ett sådant sätt "att testa").