Akilah
    Jag pluggar utomlands just nu och jag gör mina o-levels, som det kallas. Det är enligt det brittiska utbildningssystemet. Vad jag undrar är räcker mitt o-levels certifikat för att plugga på universitetet. I mitt certifikat ingår d-maths, geography, commerce, combine science(fysik, biologi och kemi), english och art. Eller måste jag komplettera och vilka ämen ingår i den grundläggande behörigheten?
    • : Hej Akilah! Nu är jag INTE 100 procentig säker men min mamma pluggade det där O-level. (Betygen man kan få är typ "Distinction", "Credit pass", "Pass" och "Fail"?). I alla fall var antagning noga med att man skulle ha pluggat A-level också (enligt de räknas det som gymnasiet). Den är väl på två-tre år eller hur? Så var det i alla fall för henne. Mycket kan ha ändrats på kort tid (behörighetsreglerna ändras typ varje år för utländsk gymnasieutbildning). Så kontakta dig för vad som gäller för just den landet du är i just nu, reglerna kan se annorlunda ut där. Med vänlig hälsning,

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Akilah!

    För dig med utländsk gymnasieutbildning gäller det som står på http://www.uhr.se/sv/Bedomning-av-utlandsk-utbildning/Utlandsk-gymnasieutbildning/

    I den grundläggande behörigheten ingår väldigt många olika ämnen pga man läser 3 år på heltid för att få gymnasieexamen som i sin helhet ger grundläggande behörighet. (Gymnasieexamen från yrkesprogram måste kompletteras med kurser i svenska & engelska).

    Jag tänker så här: det är viktigt att veta om du planerar söka en högskoleutbildning i Sverige med undervisningsspråk svenska? I så fall måste du även bekräfta att du har kunskaper i Svenska motsvarande Svenska eller Svenska som andraspråk 3 (en gymnasiekurs som ingår i alla högskoleförberedande gymnasieprogram i Sverige) eller att du gör TISUS test med ett godkänt resultat.

    Däremot om du planerar söka till högskola/universitet till en utbildning med undervisningsspråk engelska, behöver du inte nödvändigtvis bevisa att du har tillräckliga kunskaper i svenska.

    Angående just de kurser som du läser i det engelska systemet, så vågar vi på Fråga SYV inte uttala oss om huruvida du kommer att få Grundläggande behörighet eller ej. Läs på länken som jag skickar nu (ovan) och även på www.antagning.se där det också finns FAQ (frågor/svar) och man kan skicka en fråga till Antagning.se som just gör antagning till svenska högskolor/universitet och vars tolkning av reglerna gäller. Det är bäst för dig att få info "straight from the horse´s mouth", tycker jag, så att det blir hundra pro cent rätt.

    Glöm inte att det till många utbildningar krävs även Särskild behörighet.

    Huvudregeln är att man skickar sina utländska gymnasiebetyg för bedömning till UHR (universitets och högskolerådet) och får svar om de måste kompletteras och i så fall med vad.

    Bästa hälsningar och stort lycka till!
    ANNA